КАЛЕНДАРНА СПРАВА
Написав А. Драган
До цілого ряду спеціяльних проб
лем, що їх має наша американсько-
українська спільнота, належить, без
сумніву, і в багатьох випадках хви
лююча прилюдну опінію справа ка
лендаря. Очевидно, що мова про цер
ковний календар, себто проблема, за
яким календарем — старим, юліянсь-
ким, чи новим, григоріянським —
святкувати наші церковні свята?
Справа ця у нас таки справді „ка
лендарна", бо існує вже так довго,
як довго існує в цій країні наша аме
рикансько-українська спільнота. Уже
в 1899-му році, в першому десятиріч
чі зорганізованого життя українських
поселенців у цій країні, появилася в
„Свободі" з П-го травня редакційна
стаття п. з. „Чи треба нам зміни ка
лендаря", в якій, між іншим, напи
сано:
„Як кожному з нас звісно, ми,
українці (в оригіналі: русини),
держимось юліянського календаря,
що на 12 днів відстає від григорі-
янського. Правда, що в житті ми
вже не вживаємо того перестаріло-
го календаря, але йдемо за циві
лізованими людьми Евроли і Аме
рики та послуговуємось календа
рем григоріянським, на багато точ
нішим. Користування юліанським
календарем задержалось у нас ще
тільки в церкві і згідно з тим ка
лендарем ми святкуємо різні свя
та в році. Про зміну того календа
ря на григоріанський, загально
людьми вживаний, говорять тепер
скрізь східні слов'яни. Коли мова
про нас, українців, то в старім
краю гадки поділені. Одні хотіли б
зміни, другі ні. Ті, що не хочуть
зміни, кажуть, що через зрівняння
календарів затратиться українсь
кий обряд, бо українці в Галичині
стануть поляками. Ті, що хочуть
зміни, кажуть, що це неправда, і
навіть обурюються на те, що нам
треба аж іншого календаря, щоб
не загубити своєї національнос-
ти . . . "
В дальшому тодішня Редакція
„Свободи" наводить цілий ряд інших
аргументів за і проти, між іншим
згадує й про те, що така сама загро
за, яка існує для українців в Галичині
від поляків при введенні григоріян-
ського календаря, українцям Наддні
прянщини загрожує від росіян при
дальшому зберіганні старого календа
ря, і тим подібне. В загальному тон
цієї першої „календарної" статті в
„Свободі", при підкреслюванні ще й
цілого ряду специфічних американ
ських аргументів, які промовляли б в
користь переходу на новий календар,
зраджував радше тенденції до зміни.
Від того часу „календарні дебати"
не сходили з порядку дня, і можна б
уже було зібрати великі томи тих ма-
теріялів. Все ж таки сьогодні, майже
через 60 років, що минули, від часу
появи тієї першої календарної статті
в „Свободі", справа все ще актуаль
на, все ще оспорювана і все ще хви
лююча. Тим самим вона заслуговує
не тільки на увагу, але й на велику
здержливість у її обговорюванні, на
велику обережність в її практичному
ставленні.
Для орієнтації пригадаймо корот
ко різниці між обидвома календаря
ми.
Юліянський календар
Юліанський календар постав в 46
р. по Христі в часі панування Юлія
Цезаря. Спочатку римський кален
дар становив 304 дні і ділився на 10
місяців, а саме: березень, квітень,
травень, червень, липень, серпень, ве-