точне уявлення і про інтереси укра
їнського народу в Азії, де наша ідея
має інше оформлення й інші напрям
ні. Він також бачив, що, хоч на ве
ликих просторах Сибіру, Туркестану
та Далекого Сходу правили тоді, як
і сьогодні, ворожі нам сили, україн
ське населення на цих землях потре
бує своєї окремої лінії в політиці, і він
її накреслював у своїх меморіялах,
листах, заявах і т. д.
В архіві українського консуляту,
що його авторові цієї статті довелося
переглядати, було багато цінних ма-
теріялів, виписки та нотатки з яких
збереглися досьогодні.
Зокрема, консул Твердовський ви
соко цінив та піддержував українсь
ку політичну акцію Зеленої України,
для забезпечення якої мріяв та роз
робив плян створення військової си
ли у розмірі двох корпусів, про що
й мав розмови з генералом Жанен.
Консул Твердовський уявляв собі та
кож ясно, що на Далекім Сході білі
й червоні москалі завжди будуть ве
сти одну і ту ж імперіялістичну по
літику, що є проти наших інтересів,
як і проти інтересів всіх азійських
народів. Він твердо став на шлях
боротьби проти Москви й мав від мо
скалів багато труднощів; інколи і
свої не ясно з'ясовували собі його
заходи і, спровоковані москалями,
робили йому перешкоди, як це, на
приклад, пробували робити українці
Хайлару під впливом старого мос
ковського консула І. Усатого. Але
керівники Манджурської Окружної
Ради мали досить знання і віри до
консула Твердовського, щоб допо
могти йому ліквідувати ту провока
цію.
Можемо сміло сказати сьогодні, що,
поруч Дмитра Боровика, перший кон
сул Української Держави в Азії П.
Твердовський був найбільш видатною
особою, яка залишила глибокий слід
в нашій визвольній боротьбі. Хто
знає, чи не його ініціятива прогля
дається в дипломатичних заходах Ук
раїни, як напр., в занесенні в прото
коли підписання миру з Москвою
постанови про захист українців в
азійських частинах РСФСР, або в до
говорі з французьким командуванням
в Одесі постанови про українські КО
ЛОНІАЛЬНІ
інтереси в Сибіру й на Аму
рі, як про це говориться в пакті 5
того договору, з 9 лютого 1919 р.
Під час перебування консула Твер
довського у Владивостоці нам дово-
Українська театральна трупа в Українському Національному Домі в Харбіні