„УКРАЇНСЬКА ЗАМОРСЬКА ТВЕРДИНЯ"
„Українська заморська твердиня"
це одна з багатьох назв, що
їх надав народ Українському Народному Союзові і що її використано
як. заголовок до цього ювілейного альманахи. Назва без сумніву має
своє виправдання в 75-літній історії існування і активности УНСоюзу
в багатьох ділянках життя українців у З'єднаних Стейтах Америки
і в Канаді, як і в його зусиллях допомогти українському народові в йо
го змаганнях до волі і незалежности на Рідній Землі.
Це, очевидно, припадок, що в цьому році і у віддалі тільки одного
місяця гасу припадають ювілеї двох найбільших українських подій,
одної на Рідній Землі, а другої в Новому Світі. Маємо на думці прого
лошення на Софійській площі в Києві з'єднання всіх віками відділе
них одна від одної гастин української землі в одну, ні від кого неза
лежну, самостійну і соборну Українську Державу 22-го січня 1919-го
року, отже 50 років тому, і створення в пенсильвенійському містечку
Шамокіні 22-го лютого 189^-го року, отже 75 років тому, Украінсько-
го Народного Союзу. Очевидно, що здійснення найвищого ідеалу на
ції аж ніяк не можна порівнювати зі створенням одної установи, але
в одному й другому випадку вражає абсолютна схожість ідеалів, що
лягли в основу цих двох подій на Рідній Землі і в Новому Світі. Вис
тачить порівняти два документи з проголошенням цих подій. В Акті
Злуки і Соборности м. і. сказано, що „од нині во єдино зливаються сто
літтями одірвані одна від одної частини Єдиної України" і що „од нині
народ український, визволений могутнім поривом своїх власних сил
має змогу об'єднаними дружніми зусиллями всіх своїх синів будувати
нероздільну самостійну Державу Українську на благо і щастя її люду "
Це було в Києві, на Рідній Землі, 50 років тому. А 75 років тому
в далекій Америці проголошено ідейно майже цілком ідентичне ство
рення „такого всенародного об'єднання, до якого кожний українсь
кий переселенець, звідки він не походив би і де б він не жив, міг на
лежати", з такою ж самою метою: спільно працювати на спільне
добро і щастя.
Акт Злуки і Соборности з-перед 50 років заперечили розбоєм
і насильством вороги українського народу, а створений 75 років тому
Український Народний Союз, постійно перемагаючи численні труди
і перешкоди та відбиваючи безупинні атаки ворогів, перетворився в
справжню „українську заморську твердиню", 75-літтю якої і присвя
чений цей альманах, як додаток до багатьох інших публікацій, що вже
на цю тему появилися.