УКРАЇНСЬКІ МІСТА І ЇХ НАЗВИ
Житомир
— одне із старовинних
міст України. В літописах про Жито
мир вперше згадується під 1240 ро
ком в зв'язку із зруйнуванням його
монголо-татарами.
За леґендою Житомир був заснова
ний в другій половині IX століття
дорадником київських князів Асколь-
да і Діра — Житомиром, який після
їх смерти відмовився служити новому
князеві Олегові, залишив Київ і на
високій скелі на березі р. Тетерів по
будував замок. Пізніше навколо ньо
го постало селище, яке дістало назву
Житомир.
Є й інші здогади щодо походження
назви міста. Відомий чеський дослід-
ник-славіст Шафарик вважав, що
слово „Житомир" походить від назви
одного з південних племен — жити-
чів.
Засновниками
Кривого Рогу
були
запорожці. У XVII столітті на його
території, де зливаються річки Сак-
сагань та Інгулець, розташувався зи
мівник Інгульської паланки (адміні
стративно - територіяльна одиниця —
округа — в Запорозькій Січі).
Точна дата заснування селища та
його перша назва невідомі. Назва
Кривий Ріг виникла у другій полови
ні XIX століття, коли виявлено родо
вища залізної руди, що на мапі мали
форму кривого рога.
Сучасний Кривий Ріг — місто Дні
пропетровської облаети, центр Криво
різького залізорудного басейну.
Місто
Нікопіль
знаходиться на те
риторії так званого Микитиного Рогу,
де в 1636-1652 роках розташовувала
ся була Запорозька (Микитинська)
Січ. У той час тут було невелике се
лище Микитине. яке в 1765 році пе
рейменоване на Слов'янське.
У Микитині в 1648 році запорозькі
козки обрали Богдана Хмельницько
го на гетьмана. В 1871 році його ста
ли називати Нікопіль, що в перекла
ді з грецької мови означає „місто пе
ремоги".
Тепер місто Нікопіль — центр Ні-
копільського району Дніпропетровсь
кої облаети, один з портів „Кахівсь-
кого моря".
Місто Дніпропетровське засновано
у 80-х pp. XVIII століття. У 1635 р.
поблизу сучасного міста поляки збу
дували замок Кодак (проти Кодаць-
кого порогу на Дніпрі), щоб ізолюва
ти Запорозьку Січ від України. Пізні
ше замок був зруйнований і на його
місці постали села — Старі та Нові
Кайдаки і Половиця.
Спочатку місто називалося Катери
нослав. Будівництво його розпочало
ся у 1778 році на лівому березі Дніп
ра, де річка Кильчень впадає в Сама
ру — притоку Дніпра. Оскільки тери
торія, призначена під місто, часто за
топлялася водою, у 1783 році будів
ництво перенесено на правий берег
Дніпра, на територію сіл Старі і Нові
Кайдаки, які разом з селом Полови-
цею увійшли в межі Катеринослава.
У 1789 році Катеринослав перейме
новано на Новоросійськ, а в 1802 ро
ці місто знов дістало стару назву.
За часів української державности у
pp. 1917-20, Катеринослав переназ-
вано на Січеслав — у пам'ять Запо
розької Січі.
Большевики привернули назву Ка
теринослав, але в 1926 році перейме
нували його у Дніпропетровське. В
цій назві міста штучно поєднано ім'я
ріки Дніпро з прізвищем большевика
Г. Петровського.
Сучасне місто Дніпропетровське —
одне з найбільших міст Укюаїни.