ДОБРОЧИНЕЦ Ь ЛЮДСТВА : ЛЮГ ПЛОТЕР .
о
Великий учений, Люї Пастер, народився у невеличкім
француськім місті. Батьки його були люди вбогі. Вони ду
же любили свого хлопчика і все мріяли про те, щоб син
їхній та зробивсь учителем у їхнім місті. „От як би се ста
лося, -- мріяли вони, — більшого щастя нам і не треба бу-
лоб!"
І не гадали бідолашні, що син їхній буде вчителем не
мійської школи, а зробиться вчителем усієї Франції, всієї
Европи, всього людства.
Коли Люї вступив до школи, то вчився спочатку по
гано. Замісць того, щоб учити лекції, маленький Люї бігав
до річки і ловив рибу. Але коли він трохи підріс, то зро
зумів, які гризоти витерплюють його батьки через його
ледарство. І закинув хлопець всі вудки та взявся до ро
боти. Вже в третій клясі він зробивсь найпрацьовитішим- і
найдопитливішим учнем. Він не давав спокою вчителям
та все розпитував їх про ріжні речі, йому хотілося знати
що далі все більш. Учителі, поки могли, то відповідали о-
хоче на всі його питаня, але незабаром призналися собі,
що Пастер знає більш, ніж вони, і порадили йому перей
ти до вищої школи. Пастер послухав їх, переїхав до сто
лиці і там увесь час або за книжками сидів, або пробував
у школі, де робив ріжні досліди. Коли Пастер лягав спа
ти, то не раз шепотів про себе: „Ох, іще сім годин треба
чекати, поки можна буде знов іти в школу!"
І він усе життя своє працював над наукою. У вільний
час він не любив ні гостей, ні жадних розваг: він сидів за
книжками. Йому було тільки ще 25 літ, а він уже зробив
свій перший великий винахід у науці, а далі вже йшов один
великий винахід за другим.
До ІІастера робилося щепіння тільки самої віспи і то
ніхто, власне не знав, від чого тая віспа. До нього й на
думку нікому не спадало гоїти щепінням інші пошестні хво
роби. І от Пастер береться за се діло і дізнається, звідкіля
вони всі оті хвороби; а дізнавшись, починає гоїти щепін
ням не саму віспу, а й інші пошестні хвороби. За допомогою
микроскопа він вивчає бактерій сибірки і бактерій курячої
холери, та й ще багато інших. Для того, щоб отрута бак
терій була слабкіша, Пастер або сушить їх на повітрі, або
прищеплює їх від одн
й, або кладе їх у ки-