КОЛИ „СУДДЯ ІІІНЧ" СУДИВ .
о
Трудно зрозуміти життя давних часів, без пізнання по
ходження та розвою лінчу як способу визначування спра-
ведливости. Докладно не відомо, звідки взявся „суддя Лінч".
Ріжні писателі шукали його початків в Ірляндії та Англії,
а інші знова серед перших американських кольоністів. Знай
шлось теж кілька американських істориків, котрі твердять,
що самосуддя товпи чи лінчі започаткував якийсь Чарлі
Лінч, американський плянтатор та жовнір з війни за неза
лежність Злучених Держав. Він жив у Вірджінії, де занимався
на свій спосіб визначуванням пімсти на злодіїв. Кожного
злодія, котрого прилапав, привязував до дерева і потім ка
тував його. Ступивши до американської революційної армії
проти Великої Британії, Чарлі Лінч показався противником
льоялістів, званих тогочасно як „ториста". Лінч та кілька
його товаришів становили суд, ніким не вибираний, котрий
розправлявся з усіми підозрілими одиницями за прихиль
ність та поміч Англії. Той самий суд часто виконував кару
в той спосіб, що сказував підозрілих осіб на повішення їх
за великі пальці на ногах поки не викликнули „Свобода на
завсіди".
Нема записків, щоби Чарлі Лінч колинебудь вимагав ка
ри смерти. Однак „право Лінча" здобуло собі популярність
у ріжних сторонах держави та прибрало багато гостріші
форми. У стейтах Савт і Норт Каролайні, перед і якийсь
час після революції, самозванчі одиниці доповнювали ци
вільну владу для визначування строгої справедливости. „Пра
во Лінча" розвивалось особливо на пограничу заходу. Насе
лення на заході зростало скорше ніж цивільна влада могла
зорганізуватись, де було досить грабіжників, котрі нападали
на нових осадників. Щоби здавити грабіжництво, часто при-
ходилось примінювати „право Лінча". Люди, переживаючи
гіркий досвід напів дикого життя, бажали скорої та безпо
середньої справедливости, ніж законних приписів. Вони були
привикли полягати на власні сили ніж глядіти законної
охорони та не мали терпеливости на легальну процедуру,
в котрих злочинці могли викрутитись від вини та кари. В
той спосіб витворився звичай думання та ділання західніх
піонірів.