—125
вий приплив сил, нову міць, якби відмолоджувалися... У
них появляються нові зуби, сиве волосся починає діставати
свій первісний колір (як нпр. у Меррі Герм у 110 році), зір
поправляється.
Столітні належать нині між людьми до винятків. Це
виняткове явище має свої причини без сумніву звязані з
характером організмів і може з умовинами життя. Які це
причини? Чи не можна би їх вияснити порівняльною мето
дою? І чи не можна би знання тих причин використати для
прикладного „мистецтва жити довго?" Чи не міг би виняток
стати, йдучи за лінією поступу, загальним правилом? Чи це
дійсна проблема чи ілюзія?
Ось питання, які виринають сами собою.
Перекл. із рос. мови В. Г.
ТУРИСТИ ОМУ 2,00ЛІТ.
о
Італійський уряд і далі переводить розкопки в Геркуля-
нум і Помпеях (29. серпня 79-го року після Христа засипане
лявою Везувія). Відкопали кілька староримських віль, що
були найправдоподібніше вже тому 2,000 літ наче „пенсіо-
натами" для багатих Римлян. На стінах є чимало ріжних
написів, зроблених тушом, або видряпаних, що подобають
до написів нинішніх подорожних, які залишають по стінах
такі сліди свого побуту. Якийсь сумний подорожній, що
відбував пошлюбну подорож, написав: „Завтра я вертаюся
до Риму. Чи побачиш ти мене знову, Геркулянум, із усіми
твоїми місцями, де я міг зазнати справжнього щастя?" Я-
кийсь ученик Епікура висловлюється так: „У цьому домі,
присвяченому Бакхові, знайшов я знамениту кухню та добрі
вина". На іншому місці знайшли гарно вимальований цінник
кімнат і напитків. Із цього виходить, що одна особа пла
тила за одну кімнату з повним прохарчуванням денно около
під доляра. Сезон у Геркулянум тревав від травня до кінця
жовтня.