— 47 - -
РОЗМОВА З НЮ ИОРКУ ДО ЛОНДОНУ.
Нюйорчане можуть говорити з Лондонцями і Лондонці з Нюйорчанами
бездротним телефоном на віддаль 3,000 миль.
Давнійше в таке діло ніхто не пові
рив би, а тепер, хто не вірить, може
заплатити 75 долярів за 3 мінути і са
мий переконатись, коли викличе собі
Лондонця і буде з ним говорити.
От ви прийшли домів вполудне на
обід і захотілось вам розмовитись,
скажім, з редактором котроїсь з лон
донських ґазет. Так берете свій теле
фон і кличете: Лондон, се а се число.
За кілька хвилин телефон дзвонить
і з централі дівчина відповідає вам,
що вас получила з особою, якої ви хо
тіли, в Лондоні. І ви говорите до нього,
а він вам відповідає. Ваш голос іде
понад океан без жадних проводів
3,000 миль і долітає до кімнати озна
ченої особи, яка чує його із слухавки
свого телефону. Таксамо голос тої
особи з Лондону мандрує до слухавки
вашого телефону у вашій замкненій
кімнаті. Оба голоси перебігають в про
тивному напрямі понад бурливий оке
ан з неймовірною скоростю і момен
тально розмовляючі сторони їх чують,
так начеб сиділи при томусамому сто
лику і разом пили, курили й розмов
ляли. Навіть, як засмієтесь, чи закаш
ляєте у своїй кімнаті, де вікна і двері
заперті, то і той сміх і кашель переле
тить собі понад океан і залетить до
вашого розмовника в Лондоні, до йо
го уха, хотяй і в його хаті-двері і вікна
заперті.
Як се так?
* *
*
Чи може чоловік так голосно кри
чати, щоб його було чути з Ню йорку
до Лондону?
Як далеко ваш голос чути?
Правда, як говорите спокійно, то
чути на кілька кроків. Як говорите го-
лоснійше, то може і на 100 кроків. На
приклад актор в театрі не може го
ворити так тихо як чоловік до жінки,
але мусить кричати так як жінка до
чоловіка, аби його почула ціла пу-
блика. Але навіть голосу жінки не чути
на милю, а що вже говорити про 3 ми
лі, або ЗО миль, або ще 300 миль, а
вкінці 3,000 миль.
Перші, що завели розмову на да
леку віддаль, без дротів, се були укра
їнські Гуцули в галицьких і буковин
ських Карпатах. Гуцули вміють кри
чати з одного верха і почути на дру
гому версі гір на доволі значну від
даль, на яку їм треба, і цілком без
платно. Не платять по 25 долярів за
мінуту так як Нюйорчани. Вони лише
випробували, що голос спокійним воз-
духом у горі може донестись дальше
і сього способу розмови вживають
здавна.
Тесаме знали й учені. Вони знали,
що етер у воздусі перенесе і передасть
голос у віддалі і з великою скоростю.
Але вони знали, що голос чоловіка та
кий слабий, що він далеко не зайде.
Він іде, скажім, парусот кроків, і про
паде. Бо по дорозі він тратить силу і
вмирає. Якби голос чоловіка міг бути