УКРАЇНСЬКА СПРАВА.
На Українськім Сонмі, що відбув ся в днях ЗО—31.
жовтня 1915 року в Ню Йорку, ухвалено впслати до
представників ріжних держав у Вашінґтонї меморіял, в
котрім представлено коротко історію і вначіне Україн
ців та їх змагаия до вибореня волї. Подаємо тут сей
меморіял, аби кождпй сьВідомий Українець міг ного ви
вчити і переказати чужинцям, хто ми і чого ми бажа
ємо. Меморіял звучить:
Теперішна європейська війна дала нові впадаючі в очи докази, що
національна ідея, хоч укрита під грубим всесьвітним покривалом новітної
цивілізації і деким цілком погребана, всетаки лишилася одною із за
гальних ідей людства.
Ізза сього, коли будучий загальний мир має бути тривким, мусить
принести здійснене національних ідеалів народів цілої Европи. Зокрема
треба подбати, щоби раз вже признати справедливість всїм дотепер
поневоленим народам. Бо якенебудь нехтованє живого і збудженого до
житя народа підчас будучих мирових пересправ засїе зерно бунту і
загрозить тривалому так довго очікуваному і так конечно потрібному
мирови.
Нема найменьшого сумніву, що українське національне питане є
одною з найважнїйших справ Европи.
Українці числять понад 35 мілїонів голов і займають шесте місце
між народами Европи, оскільки їх взагалі признають народом.
Вони замешкують простір 850.000 квадратових кільомерів, а сей
простір обнимає кизше вичислені краї Австро-Угорщини й Росії. Ми
вичисляемо тут імена кождої провінції і процентове число Українців,
котрі там жиють:
АВСТРО-УГОРЩИНА:
Буковина .........................................80%
Східпа Галичина .......................... 70 „
Північно-східна часть Угорщини. 60 „
РОСІЙСЬКІ ҐУБЕРН ЇЇ:
Полтава
Чернпгів
Поділе
Київ . . .
Харків
95 „
85 „
81 „
79 „
70 „
Волинь .............................................. 70%
Катеринослав
69 „
Холм ................................................. 60 „
Херсон
59 „
Таврія
42 „
Кубань .............................................. 47 „
Ставрополь
37 „
Вороніж ........................................... 36 „
Донська область
28 „
Гродно
23 „
Курск ............................................... 22 „
Бесарабія
20 „
Минск
19 „
З огляду на природні богатства Україна є одним з найбогатших
країв Европи. її чорнозем дає одну третину збіжевого збору російської
держави, а більше ніж дві четвертих збіжевого вивозу з Росії. Одна
трета часть усього стану худоби в Росії походить з України. Україна
дає 70% угля, 60% зелїза а 60% соли з усеї продукції сих мінералів
в Росії. Всі галузи промислу ростуть скоро і находять твердий ґрунт
на Україні. Положене України над побережем Чорного моря і близкість
до Середземного моря, її положене неначе на порозі далекої і близкої
Азії є дуже корисне для її політичного й економічного розвою. Україн
ський нарід відзначаєть ся сильною фізичною будовою, а його духова
вдача надаєть ся до всіх здобутків культури.