27 -
3) Чеканене (вибиване) і видаване гроший.
4) Управа ночти.
5) Затягане державних позичок.
6) Виповіджене війни і заключене мира.
7) Управа сухопутної армії і воєнної фльоти.
Ціла управа Злучених Держав спочиває в руках трох властий:
законодатної,. виконуючої і судової.
ЗАК0Н0ДАТНА ВЛАСТЬ ( L E G I S L A T I V E ) .
Законодатна власть находить ся в руках
конґресу
(congress).
Конґрес складаеть ся з двох частий:
сенату
(Senate)
і палати послів
(House of Representatives).
Сенат
складаеть ся зі сенаторів (по двох з кождого стейту), ко
трих вибираєть ся на 6 лїт. Вибори відбув'ають ся що року в той спосіб,
що одна трета часть сенаторів, котра вибула 6 лїт уступає, а на їх мі
сце вступають нововибрані. Кандидат на сенатора мусить мати най-
меньше ЗО лїт; мусить бути горожанином Злучених Держав найменьше
9 лїт і постійно мешкати в тій стейтї, в якім кандидуе. Предсїдателем
сенату є віцепрезидент Злучених Держав. Коли віцепрезидент заступає
уряд президента, тодї сенат вибирає споміж сенаторів тимчасового пред-
сїдателя. їеперішний сенат складаеть ся з 92 сенаторів.
Палата послів
складаеть ся з послів (конгресменів), вибираних в
поодиноких стейтах, відповідно до числа населеня. Послів вибираєть ся
на 2 роки. Кандидат на посла мусить мати найменьше 25 лїт і бути го
рожанином Злучених Держав найменьше 7 лїт та мешкати стало в тім
стейтї, в якім кандидуе. Предсїдателем палати послів є так званий го
ловний „спікер” .
Конґрес (обі палати) збираєть ся що року на наради, які розпочи
нають ся в перший понеділок у г,рудни. Перша сесія триває до марта
(коротка сесія), а друга до червня (довга сесія).
Кождий законопроект (bill), ухвалений в сенаті і' палаті послів,
стає доперва тоді законом, коли його потвердить президент Злучених
Держав. Коли президент не потвердить якогось законопроекту, то він
повертає ще раз під наради конгресу і стає законом, коли обі палати
ухвалять його двома третими частями голосів. На случай, коли прези
дент не зверне законопроекту протягом 10 днів (не вчисляючи неділь),
законопроект стає важним і без потвердженя президентом.
ВИКОНУЮЧА ВЛАСТЬ ( E X E C U T I V E ) .
Виконуюча власть находить ся в руках
президента Злучених Дер
жав.
Президента вибираєть ся на 4 роки. Кандидат на президента му
сить бути з уродженя горожанином Злучених Держав (не натуралізова
ним), числити найменьше 35 лїт і жити постійно у Злучених Державах
найменьше через 14 лїт.
Вибір президента і віцепрезидента відбуваєть ся через голосоване
виборців (electors). В кождім стейтї вибираєть ся тільки виборців,
скільки висилає сенаторів і послів дотичний стейт. Вибори відбувають
ся у всіх стейтах рівночасно, а іменно у перший второк в місяци падо
листі кождого переступного року. Того дня переводить ся лише вибори