дпла кріпацтво і панщину. В правобережній Україні- упа
ло також козацтво, а вернула ся панщина. В послїдне ста
нув наш нарід до боротьби за часів гайдамаччини або ко-
лїївщини, особливо 1768 року. Розборами з 1772, 1793
і 1795 р. Польща занепала. Росія, Австрія і Пруси пова
лили її. Галицька Русь 1772 р. прилучена була до Ав
стрії за Марії Тереси, яка 1775 р. заияла ще й Буковину.
В 19-ім столїтю зачав наш нарід двигати ся із за
непаду: розвиваєть ся наше письменство (в російській
Україні Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Пантелей
мон Еулїш, Марко Вовчок і ин.; в австрійській— Маркіян
Шашкевич, Осип Федькович, Іван Франко і ин.), наука
і штука. Кріпацтво знесено в Австрії 1781 р. за цісаря
Йосифа II., а панщину 184-8 за Фердинанда. В Росії 1861
р. за царя Олександра II. знесено кріпацтво і панщину.
Скорий поступ зачав ся від заведеня конституції: в Ав
стрії остаточно в 1867 p., в Росії 1905 р. Чинниками по
ступу е товариства просьвітні, економічні, політичні, сї-
чово-сокільські, письменство, школа, наука, штука, театр
і преса. Оживлений рух панує також серед- наших посе
ленців в Америцї. Найсумиїйше представляєм, ся наша
справа на угорській Україні.
Василь Білецький.
ЗЛУЧЕНІ ДЕРЖАВИВМЕРІ.
T H E U N IT E D S T A T E S O F A M E R IC A .
Д Е Р Ж А В Н И Й У С Т Р І Й .
Державний устрій Злучених Держав оснований на підставі консти
туції
з 17.
вересня
1787
р.
Первісну конституцію доповнено відтак в
ріжних часах 15 додатками.
Тут треба точно розріжнити правительство федеральне т. е. цілих
Злучених Держав від правительств поодиноких стейтів. Кождий стейт
становить політичну одиницю, так сказатиб окрему державу в державі.
Кождий стейт має свої окремі закони, уряди, міліцію і т. п. Федеральне
правительство має полагоджувати справи, які е спільні всім стейтам.
На підставі конституції належать до федерального правительства
отсї справи:
1) Накладане податків і мита (цла).
2) Управильнене торговлї заграничної і між поодинокими стейтами.