Безпеченство в копальнях уми.
Статистика обчислює, що за пять місяців, від січня до
мая 1916 p., в стейтї Пенсильвенїя лучило ся 950 случаїв смер
ти і около 100.000 случаїв покалічень в часі праці.
Більшість тих случаїв відносить ся до углекопів (май-
нерів). З уваги, що найменьше 25% Українців працює в пен-
сильвенїйських майнах, ся справа заставляє нас подати де
які поясненя. Певна річ, що майнери-Українцї самі знають
про деякі майнерські закони, але і се, що ми тут зазначи
мо, не буде від річи.
Нещасливі случаї в майнах викликують все одні і тісамі
причини: вибрики незвязаної природи, несьвідомість робіт
ників і недбальство властителів. Цілком запобігти тим гріз
ним случаям в майнах людскість не є ще всилї, але в кож-
дім разі можна ограничити їх, зменьшити через чуйність
і пильноване самого себе, через зрозумінє небезпеченства
і через дбайливість.
Майнерських прав про забезпечене майнерів є богато,
але мимо їх істнованя случаї смерти як були, так і є.
Люди взагалі мало звертають уваги на закони безпе-
ченства, а підприємці не дуже журять ся житєм робітників.
Згинув один, буде другий.
Майнери, се армія, видобуваюча на сьвіт углє — міне
рал кориснїйший для людий від золота і срібла.
Майнер, ідучий до роботи, се наче жовнір, ідучий на
війну. Оба вони не знають, чи вернуть домів живі.
Головна засада безпеченства майнера є докладне піз
нане копальні, її розкладу, її небезпеки.
Длятого державне право жадає, щоби кождий власти
тель мав точну мапу копальні після скалї: сто стіп на о-
дин цаль.
Мапа та повинна як найдокладнїйше представляти ціле
нутро копальні, всї заглубленя, всі дороги, всї жили угле-
ві і найменьший перехід, а дальше: всї шафти, тунелї, гра
ниці, місця, де є вода, а також всї важнїйші точки в ко-
пальни.
Один примірник такої мапи мусить бути в інспектора
майнів, а другий в офісі компанії. На мапі іцо пів року по
винні бути зазначені всї зміни, які зайшли протягом того
часу.
Коли властитель копальні занедбав зробити мапу, то ін
спектор повинен се зробити сам на кошт компанії.
А коли властитель копальні зробить мапу незгідну зі
станом майнів, тоді чекає його кара: 3 місяці арешту.
Many копальні можна оглядати кождому майнерови і
кождій приватній особі. Головно майнери повинні запізнати
ся з мапою тої копальні, в котрій працюють. Се в кождім