В Українському католицькому університеті (УКУ) 14 липня відбулась міжнародна конференція „Ватиканська Ostpolitik: історичні передумови та актуальні виклики“ („The Vatican’s Ostpolitik: Historical Background and Contemporary Chal-lenges“). У дискусії взяли участь колишні посли при Ватикані від Литви, Грузії, Европейського союзу та України.
Російське повномаштабне вторгнення на територію України підняло на поверхню питання про східню політику Ватикану з новою гостротою. Для одних війна стала черговим доказом того, що Ostpolitik є хибною по суті, оскільки користають з неї якраз ті сили, для яких стосунки з Римським Апостольським Престолом – це лише один з інструментів досягнення власних цілей на геополітичній шахівниці. Є й такі, які вважають, що альтернативи для „діялогу за всяку ціну“ з Москвою немає з огляду на реальну загрозу атомної катастрофи для всього людства. Учасники конференції обговорили, якими насправді були і є рушійні мотиви, головні цілі та методи політичної та церковної дипломатії Ватикану на сході Европи, як вони сприймаються та яку реакцію викликають сьогодні, яких результатів можемо очікувати з надією на припинення війни й забезпечення миру в Україні та в усьому світі.
Ініціятором конференції став Інститут історії Церкви УКУ. Учасниками дискусії були Ян Томбінський, голова представництва Европей-ського союзу в Україні (2012-2016) і Ватикані (2016-2020), сенатор УКУ, Тамара Ґрдзелідзе, посол Грузії у Ватикані (2014-2016), Тетяна Іжевська, посол України у Ватикані (2008-2019), колишня сенаторка УКУ, Ірена Вайшвіляйте, посол Литви у Ватикані (2012-2017), Мирослав Маринович, проректор, президент Інституту релігії та суспільства УКУ, о. Юрій Аввакумов, професор богослов’я та історії християнства Університету Нотр-Дам (США), член Ватиканської міжнародної богословської комісії.
За словами модератора конференції Анатолія Бабинського, організатори запросили колишніх послів, більшість з яких є науковцями, які на теоретичному рівні займались вивченням питання Ostpolitic, а з іншого боку, будучи на дипломатичній службі у Ватикані, вони зблизька бачили як Апостольська столиця вибудовує свої стосунки з Москвою та Російською православною церквою.