КІНЦЯ СВІТУ НЕ ОЧІКУЄТЬСЯ
Працівник Інституту Като, який займається проблемами охорони довко
лишнього середовища, редактор книги „Правда про стан плянети" Роналд
Бейлі, виступаючи перед студентами Американського університету, запи
тав, хто з присутніх вірить у майбутню екологічну кризу. Він добре озна
йомлений з вливом апокаліптичних ідей на студентську авдиторію й ніс
кільки не здивувався, коли усі слухачі дружно піднесли руки.
В молоді літа йому це також здавалося можливим, тим більше, що 25
років тому коричневий смоґ закривав небо над багатьма американськими
містами, а озеро Ірі взагалі вмерло. Подорожуючи тоді зі шкільною орке-
строю, Бейлі приїхав у будинок Джорджа Вашінгтона в Мавнт-Верноні,
штат Вірджинія. На березі річки Потомак стояв величезний плякат, повідо
мляючи, що купання в річці небезпечне для життя.
На початку 1970-их років експерти-екологи вдарили на сполох, за
стерігаючи від отруєння біосфери, вичерпання земних ресурсів, і пе
редбачаючи загибель від забруднення. Майбутнє уявлялося тьмяним.
А тепер, на думку Бейлі, можна з упевненістю констатувати, що від
булося істотне поліпшення стану нашої плянети. Занечищення атмос
фери все ще залишається проблемою число 1, проте повітря стало
значно чистішим. В порівнянні з 1975 роком вміст у повітрі двоокису
сірки зменшився наполовину, окису вуглецю - на 60 відсотків, кіль
кість диму і пилу впала на чверть.
Якість води також поліпшилася. Плякат про небезпеку купання у
річці Потомак вже не стоїть на її березі. А все ж тривога, спричинена
станом довкілля, не минає. На сьогоднішній день є шість найпопуляр-
ніших версій щодо причин близького кінця світу.
Перша з них у традиційній науці - найстаріша: населення Землі росте
занадто швидко, всіх неможливо прогодувати. У першій половині XIX
сторіччя цю теорію висунув Томас Мальтус, 35 років тому біолог Па-
уль Ерліх у своїй книжці „Вибух популяції" її повторив, доводячи, що
до кінця тисячоліття сотні мільйонів людей будуть приречені на голо
дну смерть.
Цього не сталося. Хоч населення Землі подвоїлося у порівнянні з
1950 роком, однак кількість вироблюваних продуктів харчування зрос
ла за цей же час більш ніж утричі. Середня тривалість життя збільши
лася з 46.5 року в 1950 році до 54 років у 1995-му. Це свідчить про не
бувале в історії людства поліпшення добробуту населення Землі.
Якщо теперішні тенденції збережуться, то до 2040 року на Землі бу
дуть проживати вже понад 8 мільярдів осіб. Чи можна прогодувати
таку кількість?