Жан-П'єр ЛАНҐЕЛЬЄ
НЕ ВГАДАЄ ШЛЕМАН,
Ш ГАНТШҐТОН...
Який вигляд матиме світ у 2095 році - про це можемо довідатися з
фантастичного роману Сержа Лемана „F.A.U.ST." На той, отже, час,
старі держави зникли, розчинилися, були поглинені так званими „держа
вами". „Держави" - це промислово-торговельні імперії, що стали, влас
не кажучи, приватними. Кожна четверта людина мешкас у своєрідному
всесвітньому „Селі" - мережі гігантських мегаполісів, з'єднаних між со
бою „Алеєю Дарвіна", яка оперезує земну кулю. Мешканці „Села" роз
мовляють по-англійськи і користуються благами суперцивілізації.
А довкола розкинувся „Велд" - порослий кущами степ, зона беззакон
ня, де панує право сильного. Шість більйонів мешканців „Велду" позбав
лені найнеобхіднішого і борються за виживання. Буферні зони ділять
„Велд" і „Село", які живуть у страсі і взаємній ненависті.
Цю апокаліптичну картину XXI сторіччя заперечив Семюел Ган-
тінґтон, гарвардський професор, хоч і сам він не належить до безза-
стержних оптимістів. На його думку, однак, протистояння між бага
тими і бідними не буде найголовнішою, вирішальною суперечністю
епохи. Небезпечнішою професор вважає конфронтацію взаємонепро-
никних культур. Ідеології вмерли, згасають і нації, а їм на зміну при
ходять цивілізації з їхніми закоріненими цінностями.
Гантінґтон виокремлює вісім головних цивілізаційних ареалів: захід
ній, конфуціянський, японський, іслямський, індуїстський, слов'яно-
православний, латиноамериканський і, можливо, африканський.. Межі
між цими цивілізаціями - зони більших чи менших конфліктів. На од
ній з цих меж може спалахнути і третя світова війна, якщо їй взагалі
судилося відбутись. Адже різниці і суперечності між культурами наба
гато живучіші, ніж політичне і економічне суперництво між ними.
Для цивілізації, яка входить у конфлікт з іншою цивілізацією, пи
тання стоїть руба: перемогти або змінитися, тобто загинути. Все час
тіша і глибша взаємодія культур, тісніше спілкування людей створю
ють нові й нові можливості для конфліктів. У зударі цивілізацій зі
йдуться народи, які хочуть заволодіти новими землями. А також
держави, котрі прагнуть до панування. У цьому кофлікті опонентами
стануть Захід і решта світу, передусім іслямські і конфуціянські дер
жави. Головним приводом для зіткнення стане питання щодо контр
олі над ядерною зброєю.