що старався прищепити на новому ґрунті всі ті ідеї, якими жив
рідний край. Кличі борців за фізичну тугість українського народу—
І. Боберськсгс, голови „Сокола", чи К. Трильовського, „січового
батька" — „Де сила, там воля витає", „Не плачем, а мечем", „Всі
враз! Все вперед!", „В здоровому тілі здорова душа" і т.п. — поволі
знаходять повне зрозуміння й швидко поширюються серед
емігрантської маси.
Перша ластівка
Першою такою ластівкою було заснування у 1907 році
гімнастичного товариства „Гайдамаки" в Томпкінс Сквер Голл під
ч. 134 7-ма вулиця схід в Ню Йорку. Перші організатори: М.
Угорчак, М. Хандога, Іван Драган.
Таку нотатку знаходимо у праці „Пропам'ятна книга", виданій
з нагоди 40-літнього ювілею Українського Народного Союзу,
зредагував д-р Лука Мишуга, Дж. Ситі, Н. Дж., 1936 р. Цю нотатку
подав д-р Семен Демидчук (член „Сокола-Батька" у Львові), що з
річників „Свободи" виловив важніші події з життя Ню Йорку, від
1897 року починаючи. Вправді згадує він і про те, що крім
„Гайдамаків" існувала тоді й „Запорізька Січ" та „Подільська Січ",
але нічого точнішого про їх діяльність не знаємо. Та й про
гімнастичну діяльність „Гайдамаків" знаємо небагато: в 1910 році
перетворилося воно на допомогову, партійну, соціялістичну
організацію, перенеслося в 1918 році до Трентону, Н. Дж., де й
заниділо 1925 року. (Залишило по собі свій орган „Гайдамаки".
1908-1918).
„Соколи, Соколи! Вставайте в ряди!"
Деяке пожвавлення руханково-спортового життя на терені Ню
Йорку чи його околиці, — де й концентрувалося тодішнє політичне
й культурне життя, — викликав приїзду 1912 році делегата „Рідної
Школи" зі Львова д-ра С. Демидчука. Його завданням було збирати
фонди на рідношкільні справи в краю та продавати „цеголки" на
закуп спортової площі у Львові т. зв. „Український Город", де, як
казав, є місце для „соколів, майбутніх воїнів, покликаних у слушну
годину служити Україні". За його спонукою Мирон Сурмач, ст. з
товаришами у 1913 році засновують руханкове Т-во „Сокіл", яке у
1915 році згуртувало около 50 членів — чоловіків і жінок.
„Ой у лузі"
Історичний 1914 рік, рік сподівань і надій відбився і тут
широким відгомоном. Створення у Галичині січово-стрілецьких
товариств, величавий Шевченківський здвиг у Львові з виступами