ють стільки користи, скільки труду
в нього вкладають, то навіть цей ве
личезний усшх, що його має публі
кація Англомовної Енциклопедії Ук
раїнознавства — мова, очевидно, про
моральний успіх, бо фінансового во
но не тільки не має, але, навпаки,
Український Народний Союз доло-
жигь до цієї публікації дсятки ти
сяч долярів — навіть цей моральний
успіх навряд чи дорівнює тому тру
дові, що його сумарично вклали в це
діло всі причетні до нього. Про ха
рактер і причини цього труду ми хо
чемо насамперед згадати, бо це ви
яснить багато дечого з того, що ста
лося і чого не сталося.
ДІЙСНІСТЬ ПЕРЕКРЕСЛЮЄ
пляни
Коротко вже згадано, що питання
англомовного видання
Енциклопе
дії Українознавства виникло під час
переписки д-ра Луки Мишуги, як ре
презентанта УНС, з проф. д-ром Во
лодимиром Кубійовичем, як репрезен
тантом Наукового Т-ва ім. Шевченка
в справі збірника „Україна під Со-
вєтами". Цю справу зактуалізувала
ще більше переписка між тими са
мими особами в справі фінансової до
помоги УНСоюзу для українського
видання Енциклопедії, на яку УНСо-
юз пожертвував поважні фонди. Пер
ші конкретні пропозиції щодо англо
мовного видання тієї Енциклопедії
подибусмо в листі проф. Вол. Кубі-
йовича до д-ра Л. Мишуги з 20 ве
ресня 1950-го року. В дальшій пере-
писці ту справу спрецизовано, і проф.
Вол. Кубійович у листі з 27-го черв
ня 1951 року, відповідаючи на листа
д-ра Луки Мишуги, прислав уже від
носно точний плян видання Англо
мовної Енциклопедії Українознавст
ва та кошторис редакційних видатків
на суму 8,500 долярів. Д-р Л. Мишу-
га в листі з 31-го липня того ж 1951-
го року погоджується принципово на
редакційний плян, але рекомендує
перевірити редакційні видатки і об
межити їх до 5,000 долярів. Проф.
Проф. д-р Юрій Шевельов
Вол. Кубійович в листі з 20-го верес
ня приймає пропозиції д-ра Мишуги
і з'ясовує подробиці.
Згідно з перепискою між д-ром Л.
Мишугою і проф. д-ром Вол. Кубійо
вичем, первісний плян видання Ан
гломовної
Енциклопедії
Україно
знавства був такий:
Англомовне видання
мало бути
повною перерібкою українського, з
включенням набутого вже досвіду.
Подробиці тієї перерібки з'ясовано в
листі проф. Вол. Кубійовича з 27-го
червня 1951-го року. Англомовна Ен
циклопедія мала появитися в одному
томі. Всі українські матеріяли мали
бути доставлені УНСоюзові до кінця
1953-го року. Редакцію Енциклопе
дії творили: проф. д-р Володимир
Кубійович, проф. д-р Юрій Шеве
льов і д-р Лука Мишуга, який мав
виконувати також ролю зв'язкового
з видавцем, себто УНСоюзом. УНСо-
юз перебрав на себе відповідальність
за т. зв. англомовне оформлення ма-
теріялів, себто за їх переклади. По
рушено питання про створення окре
мої комісії, яка зайнялася б перевір
кою перекладів і мови. До цієї комі
сії пляновано запросити професорів
Меннінґа і Мозлі із ЗСА та професо
рів Симсона і Кірконела з Канади.
Такий був плян, але дійсність по
чала його перекреслювати від само-