ших успіхів на второваній дорозі для
добра Української Церкви і Україн
ського Народу в збереженні свідомо-
сти про повсякчасну свободу слова,
який то принцип є істотним для віль
ної від будь-якого диктату преси.
Щасти Боже і в дальшій творчій
праці до слідуючого 100-літнього Ю-
вілею!
М. Порошок,
Редактор „Батьківщини"
ШЛЯХ
(13 жовтня 1968)
У 75-ШТТЯ ЩОДЕННИКА
„СВОБОДА"
(Ч. Х-р) — Український щоденник
„Свобода" в Джерзі Ситі, Н. Дж., що
його почав видавати о. Григорій Гру
шка, який одночасно був першим ре
дактором цього часопису, відзначає
діямантовий ювілей свого існування.
„Свобода" почала виходити 15 ве
ресня 1893 року, спершу як двотиж
невик. З 1921 роком „Свобода" стала
щоденником.
У вступній статті першого числа
о. Г. Грушка навів слова Спасителя,
що „Правда визволить вас", вказую
чи на те, що лише ті люди стали сво-
бідними, які — знайшовши правду —
пізнали свою гідність, народню дос
тойність, свої права, Богом і приро
дою дані, отряслися від ярма неві-
жества й тілесного гнету. Він з'ясував
тодішню ситуацію українського наро
ду в Рідному Краю, про який „Свобо
да" постійно інформувала своїх чита
чів. Одночасно старалася національ
но освідомлювати наших переселен
ців в Америці, виступаючи проти то
дішнього москвофільства. Дуже ба
гато уваги присвячувала нашим ви
звольним змаганням, відновленій Ук
раїнській Державі й узагалі подіям в
Україні, про які й далі постійно зві
тує.
У ювілейному числі „Свободи" з 14
вересня ц. р. згадуться її позаредак-
ційних співробітників, між якими є
такі визначні, тепер уже покійні, ук
раїнці, як письменник Богдан Леп-
кий, проф. Дмитро Дорошенко, Олена
Кисілевська, д-р Степан Витвицький,
д-р Степан Баран, проф. Зенон Кузе-
ля, проф. Ісаак Мазепа, проф. Олек-
сандер Шульгин, д-р Остап Грицай,
Василь Мудрий і т.д.
Щоденник „Свобода" є органом Ук
раїнського Народного Союзу, що йо
го засновано з її ініціятиви в 1894 ро
ці. В її видавництві виходить уже 35
років англомовний „Юкрейнієн Вік-
лі" й від 1954 року місячник для ді
тей „Веселка", а крім того видає кни
жки, які друкує у власній друкарні.
Кожного тижня появляються у „Сво
боді", що виходить у накладі двад
цять тисяч примірників, сторінки ук
раїнських молодіжних організацій та
різні додатки.
ХРИСТИЯНСЬКИЙ ГОЛОС
(Мюнхен, 20 жовтня 1968)
ЮВІЛЕЙ „СВОБОДИ"
(х) Щоденник „Свобода", офіцій
ний орган Українського Народного
Союзу, відзначив 75-ліття свого існу
вання. Цей діямантовий Ювілей є і
загальним ювілеєм нашої спільноти,
бо ж 75-літня „Свобода" •— найстар
ша українська газета поза межами
України, а зокрема на американсько
му континенті.
Перший номер „Свободи" появився
15 вересня 1893 року в Джерзі Ситі
завдяки о. Григорієві Грушці, якого
називали Батьком Американської Ук
раїни, що був також першим редакто
ром. Визначуючи свою програму та
мету, „Свобода" в першому числі м.
ін. писала: „ . . . нашою задачею єсть:
просвіщати український народ, боро
нити єго честь від вражих нападів,
вказувати дорогу до поступу і цивілі
зації . . . сохраняти між нашим наро
дом єго сокровища, то єсть єго віру,
обряд і мову, а дальше — старатись,
щоб наш нарід, пізнавши свою честь
і свою вартість, лучився в одну гро
маду, щоб не оставати позаду других