уже 75 років, має особливу заслугу
у виконуванні цього завдання. Ду
маю, що „Свобода" виконала це зав
дання з честю та що власне „Свобо
ді" треба завдячувати те, що багато
українців, які приїхали до Америки,
не забули, хто вони та якого вони ро-
ду-
Друге завдання, яке з неменшим
успіхом виконує „Свобода" від почат
ку свого 75-літнього існування, це до
помога українському народові на рід
ній землі зажити
як це написано
в „Свободі" 68 років тому
„у влас
ній, ні від кого незалежній державі
з порядками наскрізь демократични
ми" .
. .
„Свобода" виконала великі завдан
ня за 75 років свого існування, але
не менші стоять ще перед нею, як зно
ву настане рішальний момент для на
шого народу. . .
УКРАЇНСЬКИЙ КОНГРЕСОВИЙ
КОМІТЕТ АМЕРИКИ
(17 вересня 1968)
У споминах Дмитра Дорошенка, ви
значного історика і політичного дія
ча, читаємо про таку подію:
Було це 1900 року. Як щороку в
місяці березні українська громада в
Петербурзі відзначувала величаво
Шевченківські роковини. Участь в тій
Академії брали всі ті, що почували
себе українцями, а знайшлися поза
межами України. Традиційну промову
мав виголосити сеньйор українських
культурних діячів Петербургу Дани
ло Мордовець. Всі присутні нетерпе
ливо чекали на промовця і також,
чи скаже він щось в своїй доповіді
нового. А Данило Мордовець вийшов
на заквітчану сцену, вклонився по
груддю Шевченка та всій Громаді і
витягнув з течки газету. Та так про
мовив: „Батько Тарасе! Із-за дале
кого океану прилетіла до нас ластів
ка „Свобода" називається. Оця газета
— і показав її всім присутнім — ви
ходить в далекій Америці". А звер
таючись знову до Шевченка сказав:
„Вона величає Тебе, Батьку, рідним
українським словом. Словом, якого Ти
не прочитаєш в своїй Україні" — і
продовжував промову.
Поява Данила Мордовця зі „Свобо
дою" в руках, його слово про далеку
Америку і вільне життя в ній укра
їнців, зробила, як каже Дорошенко,
велике враження на слухачів.
Від цього концерту проминуло вже
68 літ. А в Україні й дальше не чути
українського слова. Бо, вправді, по
являються там українською мовою
часописи, але вони служать не укра
їнському народові, а московському
імперському центрові. А далеко від
України, отут в Америці, на сторожі
Шевченкового слова стоїть і дальше
„Свобода".
Український Конгресовий Комітет
Америки, доцінюючи історичні заслу
ги „Свободи", як вільного і незалеж
ного часопису, що служить україн
ському народові в його змаганні до
волі і незалежности, у 75-річчя появи
висловлює свої найкращі побажання.
Хай „Свобода" і дальше стоїть на
сторожі тих ідеалів, які лягли в її
основу!
ЗЛУЧЕНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ
АМЕРИКАНСЬКИЙ
ДОПОМОГОВИИ КОМІТЕТ
(12-го вересня 1968)
Екзекутива Злученого Українсько
го Американського Допомогового Ко
мітету вітає Вас з нагоди знаменного
Ювілею 75-ліття нашого найбільш
заслуженого і найстаршого часопи
су в Америці „Свободи".
Без перебільшення можна стверди
ти, що цей часопис спричинився в го
ловній мірі до зорганізованости нашої
громади в Америці, до згуртовання її
майже від самих початків нашого по
селення, та що головне — до втри
мання цього громадського життя на
належному рівні. Видавання цього ча
сопису належить до одної з найбіль
ших заслуг нашого Батька-Союзу.
Головний Уряд Українського Народ
ного Союзу при тім дбав завжди про
відповідний редакторський склад, я-