LEGEftP
CD
„„„ACTmS RECTOR
Український Вільний Університет
після другої світової війни
З розвалом німецької імперії в трав
ні 1945-го року університет спочатку
вирішив залишитись на місці в Празі,
однак більшість професури й студент
ства покинули гостинну Чехо-Словач-
чину й подались на Захід, до най
ближчої незайнятої большевиками ча
стини Німеччини — Баварії.
На території Західньої Німеччини
після другої світової війни опинилася
основна маса еміграції, найбільша
кількісно в українській історії. Це бу
ли примусово вивезені німцями на
працю до Райху, евакуйовані з фрон
тових смуг, втікачі від навали черво
ної армії, вояки, котрі із зброєю в ру
ках боролися по стороні німців проти
червоної Москви. Друга світова війна
не вирішила ані політичних, ані мі
літарних проблем Европи. Альянтам
не вдалося розгромити одночасно фа
шизм і націонал-соціялізм, вони, збі
гом обставин, ще більше зміцнили, а
не послабили позиції московського ім-
періялізму, світового комунізму. Ук
раїнська еміграція, своєю поставою не
повертатись на „родіну", ще в 1945
році намагалася остерегти волелюбні
народи проти страшної загрози збоку
Москви не лише для України, але й
для всього світу.
В тих непевних часах примусової
репатріяції на „родіну" розпочав, вір
ніше відновив свою діядьність, вже з
черги в третій еміграційній столиці
— Мюнхені, столиці Баварії, Україн
ський Вільний Університет. У зруй
нованому місті, де тяжко було знай
ти будинок, що не був би пошкодже
ний бомбардуванням, по кількамісяч
ній кореспонденції між колишніми
професорами УВУ в Празі, яким вда
лося втекти на Захід, наприкінці 1945
року невеличкий гурток українських
науковців під керівництвом проф. Ва-
дима Щербаківського
береться за
відновлення університету. Коли боль-
шевики окупували Прагу, функції ре
ктора УВУ сповняв монсеньйор д-р
Августин Волошин, який залишився
там з багатьма іншими членами про
фесорської колегії. Монсеньйор А.
Волошин був арештований большеви
ками 21-го травня 1945-го року й ви
везений в СССР. Помер в Луб'янці, в
Москві, в листопаді 1945-го року.
В
той самий час большевики зліквіду
вали УВУ, конфіскуючи все майно
Д-р Роман (Голіят) Степанович,
,,Для української науки — ювілей проф.
д-ра В. Щербаківського", „Народна Во
ля", 26-го квітня 1956.
На підставі інтервю з колишнім
прем'єром Карпатської України, п. Юлі-
яном Реваєм, 31-го грудня 1962-го року.