Група лінотипістів-складачів друкар
ні „Свободи". Стоять (зліва): Яро
слав Сидоряк,, Микола Попович, Дми
тро Кравець^ Володимир Кушнір
і Степан Кулик.
ранком усі складачі зайняті цією
працею.
На першому скраю лінотипі пра
цює „англієць", Тарас Петрович, що
раніше був затруднений в „Україн
ській Думці" в Англії. Він — колиш
ній старшина Української Дивізії і
учасник боїв під Вродами — складає
матеріяли для англомовного „Укра
їнського Тижневика". В „Свободі" за
труднений від вересня 1960-го року.
За черговим лінотипом працює від
березня 1958-го року Михайло Задо-
рецький. Крім складання вісток
вранці, його головне завдання —
друкарський склад матеріялів на
другу сторінку. До речі, будучи лю
диною з високою освітою, він їх не
тільки складає, але й часом звертає
увагу редакторам на припадкову по
милку чи інший редакційний недо
гляд. Це саме роблять і інші склада
чі.
За третім з черги лінотипом пра
цює один з кращих знавців цього ді
ла, активний рідношкільний діяч
Ярослав Сидоряк. Він складає „під
вал" на другу сторінку, а також ма
теріяли, виконувані в друкарні „Сво
боди" на замовлення, робить ряд до
даткових і надзвичайних робіт, ви
конуючи при цьому „ломку" і за
гальне оформлення. В „Свободі" пра
цює від липня 1961-го року.
За четвертим лінотипом працює
Володимир Кушнір, колишній десят
ник
Української Галицької Армії
і
активний учасник українських ви
звольних змагань у часах першої сві
тової війни, тепер сеньйор-складач в
друкарні „Свободи", в якій працює
понад 40 років, бо від жовтня 1921-го
року, його головна праця — друкар
ський склад дописів з громад та вза
галі матеріялів на третю й четверту
сторінку і коротких вісток. В цій пра
ці він став справжнім експертом у
відчитуванні навіть найменш чітких
рукописів.
За п'ятим лінотипом працюють на
зміну згаданий уже форман друкар
ні Роман Ференцевич і „майстер на
всі руки" в друкарському ділі, вете
ран Української Повстанської Армії
в pp. 1943-1944 на Волині, „француз"
Анатоль Домарацький, затруднений
в „Свободі" від серпня 1954-го року.
Друкарським ділом і українським
танком - — він займався у Франції,
бувши одним з провідних діячів Ук
раїнської Національної Єдности. В
„Свободі" він працює як складач,
метранпаж, клішар, друкар. Після
відходу на пенсію довголітнього
метранпажа Якова Кулинича, Дома
рацький переводить „ломку" всіх пе
ріодичних і припадкових видань
„Свободи" та друкованих в ЇЇ друкар
ні чужих публікацій; він оформлює
оголошення, виготовляє кліші, в по
требі допомагає складати матеріяли
на лінотипі, друкує на малих маши
нах („джаберах") менші роботи, і
виконує ряд інших робіт, підспівую
чи собі під носом - - зокрема в різдвя
ному часі
„чудо-чудо повідають".
Останній лінотип — домена за-
трудненого в „Свободі" від березня
1952-го року Адріяна Лапичака, який
складає всі оголошення, скомпліко-
вані місячні звіти УНСоюзу та „очо
лює" всі друковані в щоденнику та
інших публікаціях матеріяли, скла
даючи для них заголовки. Такого ро
ду друкарська праця вважається за
найскладнішу, бо оголошення треба
відповідно розміщувати і оформлю
вати, вживаючи літер відповідної ве
личини.
Технічним опікуном усіх машин
складального відділу є один із най
старших працівників друкарні, вели
кий
знавець друкарського діла і
W