Надходження розчину до стелаж,/
механізатори фабрики автоматизува
ли. Для цього вони встановили го
динниковий механізм, за допомогою
якого у певні години насос автома
тично включається. Після того, як
розчин досягне певного рівня в сте
лажі, насос автоматично виключаєть
ся. Одночасно включається інший
електромотор, який відкриває вен
тиль, і розчин із стелажа стікає. Це
повторюється 3-5 разів на добу за
лежно від стану погоди. На дрібних
частках гравію залишається тонка
плівка рідини, яка і служить джере
лом вологи та мінерального живлен
ня рослин. Розчин міняють через
кожну декаду.
Розсаду огірків висадили на стела
жах з розрахунку 4 рослини на один
квадратний метр. Вона добре прижи
лась і пішла в ріст, швидко обігнав
ши у своєму розвиткові рослин на
ґрунті. Збирати урожай огірків, виро
щених на гравії, розпочали 7 квітня,
тоді як на контролі — 25 квітня.
Але не тільки в цьому полягають
переваги нового методу. Набагато
більший одержано і врожай. На 10
червня водно-гравійна культура дала
з кожного квадратного метра по 9,4
кілограма огірків проти 5,7 на конт
ролі. Після цього рослини на ґрунто
вій суміші, у зв'язку з захворюван
ням кореневої системи, припинили
плодоносіння, а на гравії дали ще 4,3
кілограма плодів.
Безґрунтове вирощування овочевих
культур потребує менших затрат пра
ці, бо спрощується догляд за росли
нами. Тут не треба ні поливати та
прополювати рослини, ні розпушува
ти ґрунт. Замість всіх цих робіт ли
ше раз на декаду змінюють поживний
розчин. Водно-гравійна культура дає
можливість мати продукцію кращої
якости. Адже тут легко керувати
живленням рослини, змінюючи у по
трібний момент склад розчинів. А це
дозволяє одержувати високі і сталі
врожаї з підвищеним вмістом міне
ральних солей та вітамінів.
Перехід на новий метод у закри
тому ґрунті відкриває нові можливос
ті щодо механізації й автоматизації
ряду процесів. Цілком усувається та
ка операція, як пропарювання та про
сушування ґрунту в теплицях, більш
раціонально використовуються доб
рива. Все це дає велику економію ро
бочої сили і коштів. Тому виробницт
во овочів на штучному живильному
середовищі не тільки не здорожує, а
значно знижує собівартість продукції.
Затрати, пов'язані з обладнанням
теплиць і парників для вирощування
овочів на невтральний середовищах,
повністю компенсуються у перший
же рік експлуатації лише за рахунок
економії праці.
Водно-гравійна культура овочів у
закритому ґрунті дуже перспективна
для приміських радгоспів і колгоспів.
На Київській овочевій фабриці при
будівництві теплиць другої черги, за-
пляновано близько одного гектара
площі пристосувати для водно-гра
війної культури.
Переваги від вирощування овочів
без ґрунту не викликають сумніву.
Безґрунтова культура дає також
можливість вирощувати овочі на
Крайній Півночі, в Арктиці, Антарк
тиді, пустинях, кораблях далекого
плавання і, взагалі там, де нема ро
дючого ґрунту та умов для вирощу
вання врожаю у відкритому ґрунті.