Тарас ФІЛЕНКО
19 РАЗІВ АРЕШТОВАНИЙ
(Листи Я. Гулака-Артемовського до О. Кошиця)
Подаємо листи Якова Гулака-Артемовського, українського
культурно-громадського діяча і багаторічного помічника Миколи
Лисенка в його хоровій справі, написані до видатного диригента і
композитора Олександра Кошиця — послідовника і учця нашого
славетного різьбяра народної пісні.
... Минулого року колеґа з Київської консерваторії показала мені
фотографію Якова Гулака-Артемовського зі свого домашнього
архіву і на моє прохання дозволила її репродукувати у фотоальбо
мі „Світ Миколи Лисенка", що готується до публікації. Так до моїх
пошуків матеріялів про послідовника Лисенкової хорової діяльнос
те Якова Яциневича додавалась ще одна маловисвітлена в історії
української музики постать. Саме на той час наспіла звістка про
відкриття у селищі Немішаєво, що на Київщині, меморіяльної
дошки Якову Гулакові-Артемовському. Значить, хтось знав і
пам'ятав про добро, зроблене цією людиною. Яків Гулак-Артемов-
ський з роду відомого українського письменника Петра Гулака-
Артемовського, його онук. Під впливом Марка Кропивницького і
Михайла Старицького він покинув працю в Петербурзі і, маючи
неповних ЗО років, переїхав в Україну, щоби присвятити себе
громадськокорисній діяльності. На згаданій фотографії приверта
ють увагу м'які риси обличчя, добрий погляд ледь усміхнених очей.
Такою лагідною, інтелігентною людиною залишився він і у свої 72
роки, коли почав своє листування з Олександром Кошицем. Це було
1933 року, у драматичний період його життя, як і багатьох
мільйонів українців.
Я. Гулак-Артемовський належав до того покоління українців
минулого століття, що в тяжких умовах колонізаторської політики
російського царизму навчився відстоювати гідність української
нації і право народу на своє існування. Від тих переконань він не
відступив і в часи сталінського терору, постійних репресій і
знущань.
На жаль, ім'я Я. Гулака-Артемовського належить до того
списку діячів,про яких наше молоде покоління майже нічого не знає.