Яр. климовський
МИКОЛА БЕНЦАЛЬ
(На сторіччя з дня його народження)
Сто років тому побачив світ у Курівцях поблизу Тернополя
видатний актор української сцени Микола Бенцаль.
Театральну кар'єру почав у 1907 році в Театрі „Бесіди" воднораз
із Амврозієм Бучмою. Згодом до того ж театру вступив Лесь
Курбас після студій філософії у Відні. Працювали вони разом і
товаришували в Театрі „Бесіди" до вибуху Першої світової війни. В
роки війни 1915—1917 знов доля їх звела разом, обидва працювали
в „Тернопільських театральних вечорах" —Курбас режисером, а
Бенцаль як актор першого положення. Після виїзду Леся Курбаса
до Києва до Театру Миколи Садовського, керівництво і режисерію
„Тернопільських театральних вечорів" обняв Микола Бенцаль.
У листопаді 1917 року Микола Бенцаль у Стрілецькому Театрі
став на становище режисера історичних і побутових п'єс. Крім
того в цьому театрі він був на перших ролях. У ролі Гриця в п'єсі
„Ой, не ходи, Грицю" Бенцаля подивляв архикнязь Вільгельм
Габсбурґ, званий Василем Вишиваним.
Годі накреслити повний образ перебігу життя Миколи Бенцаля
та сценічної діяльности, тому в цій моїй згадці будуть деякі
прогалини. Тут я використав доступний мені матеріял, знайдений у
книзі Діячів українського театрального мистецтва „Наш Театр",
додаючи дещо з особистого з ним знайомства зі спільної праці в
З'єднаному Театрі ім. І. Котляревського, де він ділив керівництво
ансамблю з Володимирон Блавацьким; я був черговим адміністра
тором цього ж театру.
У березні 1919 року Микола Бенцаль уже був у Новому
Львівському театрі в колегії режисерів: А. Бучма, М. Бенцаль і В.
Калин.
Першого листопада 1919 року він опинився в Театрі Пресової
Квартири при Начальній Команді Української Галицької Армії.
Режисерами театру були М. Бенцаль і В. Калин. Після звільнення
Західньої України від московської окупації, прибув до Львова з
іншими акторами і Микола Бенцаль. Вони ввійшли в ряди Леґіону
Українських Січових Стрільців.