Роман ФЕДОРІВ
МОГИЛА НА УКРАЇНІ
Злетіть у думці над Україною й зримо побачите, жахаючись,
що вона, як ніяка інша земля, густо всіяна могилами — великими і
малими, відомими, такими, що їх святочно оберігають, і забутими,
порослими бур'янами на сільських цвинтарях; протягом довгих
століть могили рясно виросли у наших лісах, полях і степах; є у нас
могили кіммерійські, скитські, сарматські; археологи розкопують у
Києві, Галичі й Чернігові могили стародавніх русичів; є ще могили
козацькі; у Кодні на Подділі вам покажуть могили гайдамацькі; а
ще люди пам' ятають потоптані могили „міських людей"у
Батурині; через триста років до них приєдналися могили українсь
ких Січових Стрільців. А ще окинемо зором запалі, перекопані
могили тих нещасних, які в 1932-33 роках вигинули від голодомору
— було їх вісім чи дев'ять мільйонів! А гробовиська розстріляних у
1937 році! Покищо ми знаємо тільки про Биківню під Києвом.
Читач нашого журналу В. О. Аліфанов із селища Новий Світ на
Донеччині пише, що восени минулого року на Рутченському полі в
Донецьку відбулося переховання жертв сталінського терору
тридцятих років. „Сталінські нелюди, — пише тов. Аліфанов, —
убили в Рутченкові десятки тисяч невинних людей. їх звозили з
цілої околиці. І це коїлося не тільки в Рутченкові. Лише в Донецьку
таких місць виявлено чотирнадцять".
У Хмельницьку ще на початку шістдесятих років під час
будівництва універмагу на місці давньої тюрми бульдозери
натрапили на підземелля, що були вщерть заповнені людськими
кістками. Розповідають, що декілька ночей потаємно, щоб не
тривожити серця подоляків, які кинулися у катакомби розпізнавати
своїх родичів і сусідів із далеких тридцятих років, вивозили останки
жертв. Скільки їх було? Тисячі? Десять тисяч? І куди, в які яруги
поскидали білі кісточки безневинних людей? Невже про це
дізнаємося лише через 50 років, як тепер п'ятдесят років більш-
менш повно дізнаємося про кривавий 1937-ий рік? Про розстріли в
Харкові, Полтаві, Черкасах, про тисячі тисяч загиблих людей, яких
нема в ніяких списках високих реабілітаційних комітетів,-ще й