УНС І ГРОМАДА
Написав Іван Кедрин
„З появою „Свободи" народилась
Україна в Америці" — писав покій
ний Лука Мишуга в 1936 р. — „Ті дві
народні інституції — „Свобода" і Ук
раїнський Народний Союз — були
звиш 40 років головними сподвижни
ками українського народного життя
в Америці. І тому їхню історію можна
сміло вважати історією української
еміґрації в Америці. Вони спільно
американську
Україну
будували,
спільно з нею терпіли й радувалися
і були її речниками і представника
ми . . . "
Насправді — годі сьогодні, в часі
надпродукції українських установ і
організацій в З'єднаних Стейтах Аме
рики, після відкриття пам'ятника Та
расові Шевченкові у Вашингтоні, пі
сля переведення Першого Світового
Конгресу Вільних Українців, після
тріюмфальної подорожі Верховного
Архиєпископа Кардинала И. Сліпого
по всіх більших осередках скупчення
українських мешканців ЗСА, після
відкриття катедри українознавства в
Гарвардському університеті, трудно
уявити ті відносини, які панували в
нашій американській громаді тому 75
років. Трудно уявити тло, на якому
постали „Свобода" й Український На
родний Союз і всі ті причини, які
штовхнули до їх заснування — труд
но зрозуміти, що сутніми психологіч
ними джерелами тих, які засновува
ли ті наші дві установи — була роз
пука, коли вони дивились на амери
кансько - українське довкілля, і було
фанатичне бажання двигнути тодіш
ню українську громаду в Америці на
вищий щабель. Двигнути в усьому
— почавши від усвідомлення „хто ми
й чиї ми діти", від зрозуміння вар-
тости газети і книжки, від засвою
вання громаді найосновніших духо
вих вартостей.
Темними барвами змальовують іс
торики української іміграції в Амери
ці первісний її стан. Один із найбільш
совісних і вдумливих істориків-ана-
літиків цієї нашої іміграції, згаданий
д-р Лука Мишуга не загортає ні в які
позолітки духового стану перших ук
раїнських іміґрантів, рахуючи від їх
нього першого масового напливу в
70-их p.p. мин. сторіччя, поминувши
тих окремих іміґрантів з українськи
ми прізвищами, що їх можна знайти
в списках поляків або москалів ще
з 17-го сторіччя, і поминувши о. Ага-
пія Гончаренка, що був першим сві
домим українцем і першим відомим
українським інтелігентом в Північній
Америці, але жив і працював пере
важно серед москалів або малоросів.
Отож у знаменитій розправі Луки
Мишуги ,,Як формувався світогляд
українського іміґранта в Америці" в
„Пропам'ятній Книзі" УНСоюзу з
1936 р. (повних 170 сторінок в отій
751-сторінковій книзі!) читаємо м. і.:
, , . . . Ті елементи з нашого народу,
що прибули тоді до Америки, самі не
знали ні своєї правдивої назви, ні
свого роду, ні свого національного
ідеалу . . . Цілий світогляд тих іміґ
рантів, що виїжджали з рідного краю,
обертався біля одного: якнайскоріше
заробити якнайбільше грошей. Але
не про гріш ішло, а про поле і хату.