УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ СОЮЗ В КАНАДІ
Написав Богдан Зорич
НА СВІТАНКУ
Мандрую кілька років у минуле
українців Канади. Воно цікаве, бага
те різногранністю шукань форм ор
ганізаційного життя. Воно яскраво
віддзеркалює тогочасні погляди, мір
кування, незламність і твердість ду
ха викиненої з материка української
людини.
Творення українського життя за
океаном має ідейне підложжя. Воно
пронизане любов'ю до покинутої
Батьківщини, продиктоване тривогою
за її долю, одухотворене бажанням
праці, цеглини якої допоможуть у
реалізації загальної програми і кон
цепції українського буття.
Стаття дає образ творення перших
союзових стеж у Канаді, процес їх
росту. Вона насвітлює
динамічний
принцип громадського об'єднання на
економічній базі. У статті зібрано ма-
теріяли про розбудову УНСоюзу на
широких просторах Канади, на те,
щоб зберегти від забуття історізю ре-
алізування в Канаді союзових ідей,
щоб мати порівняльну картину мину
лих етапів із сучасним, щоб дати об'
єктивну оцінку проробленій, жагучій
праці, яка дала підвалини для сьо
годнішнього і майбутнього стану УН
Союзу в Канаді.
Творити майбутнє,
довершувати
діл — це сила спільноти. В історії
канадійського УНСоюзу ми мали в
нашій спільноті одиниць, які, поєдна
ні розумінням спільних потреб, ожив
лені надіями на краще, пронизані
ідеєю праці для загалу — стали піо
нерами УНСоюзу. їхня дорога не бу
ла простелена приманливим безтур-
боттям. Вони йшли крізь доли, яру
ги, крутіж вітрів і соняшну зливу
степової далі заходу Канади, її ни
зинних, східніх суходолів. Вони зу
стрічали підрив роботи,
нестримні
пристрасті різних елементів. Все та
ки перемогла висота ідейного розу
міння справи, її наглядна, реальна
потреба зламала форми різних про
тидій. Поволі, але впевнено просу
вався союзовий віз від вод Тихого
океану до Атлантику.
ЦІЛИННИМИ ПРОСТОРАМИ
У деяких джерелах історії УНСою
зу підкреслюється факт, що перший
Відділ УНСоюзу у Канаді зорганізо
вано в 1916 р. Досліджуючи глибше
історію УНСоюзу в Канаді, зустріча
ємо дати, які вказують на раніший
зачаток.
Двадцять років скоріше, від 1896
р. аж до вибуху першої світової вій
ни, українці в Канаді читали газету
„Свободу", а першим провісником та
інформатором про Союз у Канаді
був о. Нестор Дмитрів — редактор
„Свободи" в 1895-97 pp. та редактор
першого календаря Союзу за 1897
рік. Отець Дмитрів з доручення кон
венції УНСоюзу у 1897 р. відвідав за
хідні провінції Канади — Манітобу,
Саскачеван, Альберту, працював над
закріпленням місійно-церковних ста
ниць для наших переселенців, був