ДЛЯ ДОБРА ГРОМАДИ
Написав Степан Куропась
З приводу 75-ліття УНСоюзу треба
належно оцінити вклад і зусилля
Ювілята в розвиток українського
життя в ЗСА і Канаді. Про такий
вклад і зусилля можна написати
книжку. Можна пересидіти в голов
ній канцелярії, можна перекарткува-
ти пожовклі листки різних видань і
протоколів. З цього великого матерія-
лу можна багато цікавого вибрати,
багато собі і людям пригадати, що
було й минуло. Не для самохвальби,
бо з приводу різних ювілеїв буває у
нас забагато кадила.
Чи УНСоюз є асекураційною уста
новою українців в ЗСА і в Канаді?
Чи лише про забезпечення він дба€,
бо так твердять не раз добрі люди! ?
Чи він дбає лише про виплату пос
мертного і займається похоронами,
що теж інколи твердять добрі люди! ?
Всі ті твердження добрих людей прав
диві, але далеко не повні! Добрі лю
ди для добра справи повинні прочи
тати дві ювілейні книги — товстішу
з приводу 40-ліття УНСоюзу і тоншу
з приводу 50-ліття.
Вже після прочитання чи й пере
гляду тих двох видань кожний пере
конається, що УНСоюз дбав за свій
головний бизнес, за своє головне при
значення, давати українцям ЗСА і
Канади дешеве забезпечення й укра
їнське виховання в братському дусі.
Нові відділи УНСоюзу щорічно по
більшували кадри його членів. УН
Союз зростав чисельно, а нові члени
і відділи були новими робітниками в
українськім національнім виноград
нику. Нові робітники, нові ідеї, нова
праця для закріплення українського
імени в Америці.
УНСоюз вже в своїх перших по-
чатках зрозумів, що час сонників і
пророцтв минув. Треба іншої лекту
ри і літератури. Найважливішою лек
турою перших наших селян іміґран-
тів була „Свобода". А з допомогою
„Свободи" йшла мобілізація не тіль
ки членів УНСоюзу, але й нових ро
бітників на народному полі. Через
науку до добробуту. УНСоюз почи
нав ту науку виданням першого Сло-
варя і Самоучка. УНСоюз заснову
вав і помагав закладати читальні і
церкви по наших громадах. УНСоюз
вів акцію будови Народних Домів,
веде акцію закладання шкіл і лік
відації неграмотности. УНСоюз про
пагував посилати дітей до вищих
шкіл і з тією метою був створений
Шкільний Фонд і потім ще Українсь
кий Народний Фонд, призначений на
стипендії. Створено Українську Бур
су в Н,ю Йорку, яку перенесено від
так до власного дому в Йонкерсі.
УНСоюз робив це для підготови но
вої інтелігенції, без якої важко вести
народну роботу.
УНСоюз у програмі мав теж ви
давання книжок для народу. Від по
яви першої книжки „Розмова русина
з поляком" до найновішої книги в
2-ох томах „Енциклопедії Україно
знавства" минуло 70 літ видавничої
діяльноети УНСоюзу. З бігом часу, як
рівень українського читача підносив
ся, замало було книжок популярно-