ЧОМУ УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ с о ю з
(СПОМИН 3 11-ої КОНВЕНЦІЇ УНСОЮЗУ)
Написав Семен Ядловський
Одинадцяту Конвенцію УНСоюзу
назначено на день 20 вересня 1910
року. А мала відбутися вона в місті
Клівленді, в стейті Огайо.
Почалися вибори на Конвенцію.
Нараз доходить до нас вістка, що бл.
п. Єпископ Ортинський вибраний де
легатом на Конвенцію. Це виклика
ло велике здивовання. Всі питали се
бе взаємно: чого це дав себе Єпископ
вибрати делегатом?
І довідуємося, що це так порадили
йому зробити священики, найближчі
дорадники. Вони казали, що коли
Єпископ візьме УНСоюз в свої руки,
під свій церковний авторитет, тоді
зросте його сила й авторитет. Разом
з тим радили йому перевести зміну
назви, щоб у той спосіб заманіфесту-
вати наступившу зміну. Радили пере
мінити назву з „Руського Народного
Союзу" на „Греко - католицький
Руський Союз".
Ті самі дорадники Єпископа пере
конували тодішніх урядників УНСо
юзу, що така зміна конечна, бо Со
юз не розвивається, і тільки автори
тет Єпископа зможе поставити його
на ноги. До того й урядникам буде
далеко краще жити, бо нарід завжди
невдячний і ніколи не вміє оцінити
заслуг народних робітників. Зате
Єпископ буде за них пам'ятати і їм
буде добре.
На запит, чому потрібна зміна наз
ви нашої організації, дорадники по
давали, що Єпископ не може мати в
народній організації такої сили і
впливу, як в церковній, і тому треба
йому такої зміни.
Блискавкою рознеслася вістка, що
Єпископ дав себе вибрати делегатом
на Конвенцію УНСоюзу. Всюди живо
дискутували над цією справою. Уряд
УНСоюзу не вірив, щоб така зміна
наступила, щоб Єпископові вдалося
перемінити народну організацію на
церковну. Сам уряд поставився до
цієї справи невтрально, заявляючи,
що так буде, як рішать делегати.
Прийшов день Конвенції. Прибув і
Єп. Ортинський. Його вибрано чле
ном статутової комісії. Між делегата
ми постали відразу дві партії: одна
за Єпископом, а друга проти. Сторо
на за Єпископом була далеко сильні
ша, сторона проти Єпископа була
слабша; нею проводив Іван Ардан.
Делегати сильнішої сторони не мали
свого одного провідника, а лише бу
ли під впливом делегатів священиків,
котрі працювали в користь Єпископа.
Боротьба тих двох партій загострю
валася з кожною хвилиною. Одного
дня по обідовій перерві повідомлено
нас, урядників, що деякі делегати з
Н.ю Иорку вже носяться з револьве
рами. Зрозуміло, що не на Конвенцію
їх вони несли, а вибираючись в да
леку дорогу на Вести, думали ліпше
бути зоруженими.
В тім часі гостював в Америці Ми
трополит Шептицький, котрого бл.
п. Єпископ і делегати священики та