СВОБОДА" ПРО ГОЛОД 1933 РОКУ
Написав Вячеслав Давиденко
Зорганізована Москвою з політич
них причин голодова
катастрофа
1933-34 років, внаслідок якої укра
їнський народ зазнав
непоправної
шкоди, втративши сім мільйонів сво
їх синів і дочок, знайшла широке ві
дображення в газетних
статтях і
окремих публікаціях на еміграції.
Появились також численні спогади
очевидців тих трагічних подій на Ук
раїні, живих свідків, які лише чудом
урятувались від смерти. Однак, на
віть у поважних матеріялах, не кажу
чи вже про іноді поверховно підготов
лені доповіді з нагоди відзначення
роковин Великого Голоду, зустріча
ємо твердження про те, що „світ не
знав про ту трагедію України", „світ
мовчав, байдужно приглядаючись"...
В дійсності так не було: не зважа
ючи на шалену совєтську пропаганду,
яка заперечувала голод, на широко
ведену на Заході совєтською агенту
рою і місцевими комуністами дезін
формацію, страхітлива правда в усій
повноті стала перед очима цивілізова
них народів. І населення Галичини,
українська еміграція в Західній Евро-
пі і Америці, міжнародні допомогові
організації, довідавшись із листів з
„того боку", від чужинецьких корес
пондентів, туристів, утікачів і з інших
джерел про систематичне, організова
не винищування Москвою українсь
кого селянства, готові були простяг
нути йому руку допомоги. Але Сталін
і його партія, заплянувавпіи ґеносид
українського народу, відкинули цю
помічну руку, заборонили будь-яку
допомогу і, всупереч усім фактам,
продовжували
заперечувати голод,
твердячи лише про „тимчасові продо
вольчі труднощі". Так віддано на по
талу голодової смерти українське се
лянство над Дніпром.
Про те, як живо інтересувалась на
ша еміграція в Америці подіями в
Наддніпрянській Україні, як брала
собі до серця трагедію своїх братів і
сестер, яку широку допомогову акцію
підготовляла і як активно протестува
ла проти большевицького терору —•
можна бачити з річника „Свободи" за
1933 рік.
З огляду на величезну кількість ма-
теріялу, вміщеного у „Свободі" в
зв'язку з голодом 1933 року на Над
дніпрянській Україні, наводимо в ос
новному лише заголовки повідомлень
і найстисліші уривки інформацій та
сгаттей — на тлі тогочасних подій у
Галичині і в широкому світі.
1-го січня 1933 року — день, з я-
кого починаємо оглядати цей річ
ник „Свободи", крім інформацій про
святкування Нового Року, містить
на першій сторінці кореспонденцію
п. з. „Большевицька п'ятилітка по
родила голод на Радянщині". У цій
пересланій з Москви кореспонденції
не зазначений на прізвище амери
канський журналіст стверджує, що
в першій п'ятирічці обіцяних совєт-
ським урядом успіхів не осягнено,
і населення не має навіть необхід
но