В ГОЛОВНІЙ КАНЦЕЛЯРІЇ YHC
Багато замітних етапів перейшов
Український Народний Союз за 75
років свого існування, праці і розвит
ку. Вони, ці етапи, позначалися ве
ликими подіями в самому УНСоюзі,
як і в нашій громаді в Новому Світі,
в країнах нашого поселення та в Ук
раїні. Добрим доповненням до харак
теристики цих етапів був би, без сум
ніву, огляд праці і працівників у Го
ловній Канцелярії УНСоюзу, що є не
наче мотором великої „союзової ма
шини". На іншому місці один з най
старіших піонерів УНСоюзу, його дов
голітній головний касир і тепер по
чесний член Головного Уряду, Роман
Слободян згадує, як то колись Го
ловна Канцелярія складалася з од
ної кімнати, а всі її книги та доку
менти знаходились в одній дерев'яній
скрині, яку в Галичині називали
„куфрами". Як же цікаво було б сьо
годні прочитати про те, хто й що ро
бив у Головній Канцелярії УНС хоч
би тільки під час кожного із його вже
багатьох ювілеїв. На жаль, нічого або
майже нічого з того не подибуємо в
аналах цієї установи.
Та не тільки для „майбутніх поко
лінь", але й для сучасників кожно-
часна Головна Канцелярія УНС є ве
ликою невідомою. Між десятками ти
сяч членів УНС є відносно тільки ма
ла кількість таких, що мають потребу
чи нагоду побувати в Головній Кан
целярії і особисто приглянутись та
познайомитися з працею в ній.
З таких і подібних міркувань пода
ємо цей ілюстрований репортаж про
Головну Канцелярію УНСоюзу в йо
го славне 75-річчя.
Головна Канцелярія УНСоюзу, ра
зом з його видавництвом „Свобода",
приміщується у власному будинку
при 81-83 Ґренд вулиці в Джерзі Си
ті, в безпосередньому сусідстві з най
більшою в світі фабрикою мила і спо
ріднених виробів Colgate-Palmolive
над Гудсоном. На цю адресу перенес
ли Головну Канцелярію після кілька
літньої мандрівки по вуглекопських
містах Пенсильвенії, в 1911-му році,
закупивши там будинок, в якому, до
речі, раніше мешкав і був його влас
ником губернатор Ню Джерзі, Ра-
джес. У 1927-му році закупили сусід
ній будинок, в якому був готель, і, роз
валивши його, побудували будинок
УНСоюзу, що стоїть і досі. Він уже
віддавна став для УНСоюзу замалий,
і вже на кількох конвенціях схвалю
вано рекомендацію придбати для Го
ловної Канцелярії нові приміщення.
Але справа це не легка. В кожному
разі, щоб бодай частинно розв'язати
проблему, в 1961-му році придбано
сусідній будинок, сполучено його пе
реходами з будинком УНСоюзу, і в
такий спосіб провізорично розв'яза
но проблему браку місця як для Го
ловної Канцелярії, так і для видав
ництва УНСоюзу. В часі, як пишеть
ся цей репортаж, справа придбання
нових приміщень дуже актуальна, і
не виключено, що ще перед закінчен
ням 75-літнього ювілею УНСоюзу во
на буде полагоджена. Тим часом по
гляньмо, як виглядає Головна Кан-