Д
1917 році сталося в Україні те, про
що мріяли поети у своїх творчих
візіях, коли писали, що „встане Ук-
раїна, світ правди засвітить" (Шев-
ченко) і що український нарід „по-
котить Чорним морем гомін волі і
гляне, як хазяїн домовитий, по своїй
хаті і по своїм полі" (Франко). ста-
лося це впродовж одного року: в
1917 році „збудилася" Україна і ре-
волюційним способом встигла вибо-
роти собі волю, яку всьому світові
об'явила 22-го січня 1918-го року.
Оце бурхливе життя тих револю-
ційиих років змальоване в числен-
них літературних творах. Щоб його
змалювати в окремій праці, на це
треба б окремої книги. В цій статті
хочемо подивитися, як два наші виз-
начні письменники змалювали ту до-
бу, коли український нарід зі зброєю
в руках здобував волю та самоозна-
чувався перед усім світом.
Відомий прозаїк і драматург Во-
лодимир Винниченко (1880 - 1951),
який в революційних роках 1917-1918
і пізніше брав активну участь в бу-
дові української держави, написав
драму на чотири дії під заголовком
„Між двох сил", яка появилася у Від-
ні, 1919 році у Видавництві „Дзвін",
ст. 136. Під списком дієвих осіб за-
значено, що в драмі дія відбувається
в ,,одному з великих провінціяльних
міст на Україні в початках 1918-го
року".
Хочемо подивитися також, як та-
кий майстер новелі, як Василь Сте-
фаник (1871 - 1936) малював у своїх
кількох перлинах визвольну війну,
що їх написав і друкував в роках
1916 - 1922, а в книжковому виданні
появилися вони під заголовком „Зем-
ля", Львів, 1926.
„Життя — це література" — лю-
бив говорити Іван Франко. І навпа-
ки, в літературі про дану добу шу-
каємо того життя, яке там змальова-
не. Сподіваємося, що в творах двох
вгорі згаданих письменників знайде-