У 100-РІЧЧЯ СМЕРТИ ШЕВЧЕНКА
Сто років тому, 10-го березня 1861-го року, у далекому Петербурзі помер,
замучений ворогом на lfl-му році життя, найбільший Син України Тарас
Шевченко. І коли його тлінні останки перевезено на його рідну Україну
і коли його ховали на Чернечій Горі в Каневі над Дніпром, звідки і лани
широкополі, і Дніпро й кручі видно і чути, тоді священик-патріот о. Мацкевич,
промовляючи над відкритою могилою, сказав:
„Ось, браття-християни, перед нами світло, що світило всій Україні,
перед нами Тарас Шевченко. Гори канівські, луги і доли українські! Би
бачите перед собою мужа, який любив Україну і якого Україна
любила
...
Від північної столиці Росії і до нашого скромного містечка
чий прах
шествує? Кого проводять так далеко і з такою пошаною? Чи мужа сповне
ного бойових заслуг ? Чи достойника, що прославив себе на полі політичної
діяльности, що діяв силою влади і закону? Ні, браття! Це Тарас Шевченко!
Хто ж його не
знає!
..."
Тарас Шевченко згас сто років тому, але світло його генія з кожним ро
ком яркіше освітлює Українській Нації, живим, мертвим і ще ненародженим
землякам Шевченка, вказану ним Велику Мету і шлях до неї. Уже сто років
немає Шевченка між живими, але вічно житиме його геній, його поставлене
на нашій сторожі віще Слово!
І як сто років тому вся Україна вшановувала Тараса Шевченка, що
згас, залишивши нам вічне світло свого генія, так і сьогодні, у сторіччя
його смерти, ввесь великий український народ, в Україні і не в Україні
сущий, вшановує його світлу пам'ять. Проте, ще й сьогодні, сто років після
смертиШевченка, тільки ми, українці у вільному світі, маємо нагоду і мож
ливість вшанувати нашого Пророка згідно з його заповітом. В самій бо по
неволеній Україні лютий ворог хоч і не має вже ані сили, ані відваги запе
речувати Шевченка, то тим не менше він вживає всіх, навіть найнікчемні-
ших засобів, щоб викривити його ідеї, щоб скувати його живе слово, а з ним
і живу душу Української Нації.
Це накладає тим більші обов'язки на нас, українців на вільній землі
Вашинґтона, праведний закон якого Шевченко ставив
за
приклад і мету для
українського народу. Докладімо ж усіх зусиль, щоб у 100-річчя смерти на
шого Шевченка якнайбільш достойно вшанувати пам'ять нашого Генія і все
людського Чемпіона Волі!
З цією метою і в такій надії Український Народний Союз, що вважає
Тараса Шевченка за свого Патрона, разом з Науковим Товариством ім. Шев
ченка в ЗДА випускають в світ цю скромну книгу, призначену для найшир-
ших мас читачів.
КУЛЬТУРНА КОМІСІЯ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО СОЮЗУ