КУЛЬТ ШЕВЧЕНКА В ГАЛИЧИНІ
Написав Василь Мудрий
І.
Поява творів Тараса Шевченка в
Галичині занотована в наших аналах
під роками 1860 і 1861. Так подає д-р
Кость Левицький у своїй „Історії по
літичної думки галицьких українців
1848-1914" на 71-ій сторінці.
Під появою цих творів треба розу
міти не друк їх у Галичині, а спрова-
дження їх чи то з України, чи з-по
за кордонів Австрії, себто з Західньої
Европи. Ці видання Шевченкових
творів не були повні. Відомо, наприк
лад, що Василь Лазаревський з Пе
тербургу 29 січня 1863 р. передав
„Народному Домові" у Львів, що тоді
був уже на викінченні, автограф Та
раса Шевченка з присвятою його по
еми „Іван Гус" Шафарикові. Разом
із тим автографом передав і друкова
ну поему „Іван Гус". Не виключене,
що той же Лазаревський причинився
до поширення в Галичині петербур
зького видання „Кобзаря".
У 1864 р. заходами Юліяна Лав-
рівського засновано у Львові укра
їнський народний театр. Перша укра
їнська театральна група під дирек
цією Омеляна Бачинського була
спроваджена з України. Перша ви
става цього театру відбулася 29 бе
резня 1864 р. в залі львівського но-
вопобудованого „Народного Дому". І
український театр мав тоді поважний
вплив на защеплювання культу Та
раса Шевченка в Галичині.
Початковий культ Шевченка в
Галичині проявлявся дуже оригі
нально серед тодішньої народовець-
кої молоді. Вона була глибоко перей
нята творами Шевченка, зокрема йо
го рамантичними поемами з історич
ною тематикою. Вона вивчала їх на
пам'ять. Назовні виявляла свою від
даність Шевченковій романтиці но
шенням за театральними зразками
козацьких строїв з шапками, шарава-
рами та жупанами. Такий „культ"
Шевченка тривав приблизно до кінця
1860-их років.
Заходами тодішньої студентської
молоді прийшло до того, що в груд
ні 1868 р. засновано у Львові Това
риство „Просвіта". Це сталося не під
впливом Шевченкової романтики, а
під впливом його гасла „Учітеся, бра
ти мої", та політичних поем, які кур
сували вже тоді між молоддю навіть
у відписах.
„Просвіта" у культі Т. Шевченка в
Галичині відіграла велетенську ро-
лю, але про це пізніше. „Просвіта"
перша видавала Шевченкові твори. А
згодом у серії видань „Українська
Письменність" видрукувала „Твори
Шевченка" у двох томах, що мали
понад десять видань і розійшлися в
Галичині і поза нею у сотнях тисяч
примірників.
У 1873 р. засновано у Львові Това
риство ім. Тараса Шевченка, яке не
забаром перетворилось у Наукове
Т-во ім. Т. Шевченка. На шляху роз
витку і зросту культу Т. Шевченка
в Галичині заснування цього Това
риства було чимсь надзвичайним. На
кладом цього Товариства появилась
друком велика двотомова праця біо
графічного характеру пера О. Ко-
ниського, що поглибила культ Т.
Шевченка як серед галицького гро
мадянства, так і серед всього україн
ства в світі. При Науковому Т-ві ім.
Шевченка започатковано студії над
творами Шевченка. їх ініціятором
був професор українського письмен
ства в львівському університеті о. д-р
Омелян Огоновський, що був довгі
літа головою „Просвіти" і написав
першу „Історію української літерату
ри". Цілий комплекс наукових дослі
дів над творчістю Шевченка дістав
окрему назву „шевченкознавство", а