ДЕРЖАВНИЦЬКИЙ СВІТОГЛЯД
Т. ШЕВЧЕНКА
Написав Олександер Лотоцький
(Стаття, надрукована в IV-му томі 16-томового видання Творів Шевченка,
вид. Українського Наукового Інституту у Варшаві )
1.
2.
Літературна творчість Шевченка
стала джерелом визвольних ідей, як
ідейний заповіт поета в майбутніх ук
раїнських національних змаганнях.
Тож не дивно, що літературну спад
щину Шевченка спіткали такі самі
фатально-несприятливі обставини, я-
кі облягли Генія України ще за йо
го життя: українська нація довгий
час позбавлена була змоги користу
ватися найяскравішими творами сво
го найвизначнішого поета. Навіть не
зовсім повна збірка його поезій могла
появитись тільки через 25 літ по йо
го смерті та й то — поза межами ук
раїнської землі, в чеській Празі. Ук
раїна російська дістала змогу читати
повного „Кобзаря" лише за 10 літ до
української визвольної революції, а
до того часу читала „Кобзаря", з яко
го цензура викраяла майже все, що
мало для українців цінність саме з
національно - громадського погляду.
Через те громадську ідеологію Шев
ченка відтворювали на основі цензур
них його творів, свідомо чи несвідо
мо звужуючи широкі громадські по
гляди поета, зводячи їх до загальних
протестів проти поневолення, зокре
ма проти кріпацтва. Така традиція в
з'ясуванні громадських ідей Шевчен
ка продовжується й по революції. Хоч
інтерес до дослідження Шевченка все
зростає, але й досі політичний зміст
Шевченкової поезії з належною пов
нотою не досліджений. Нечисленні
праці в цьому напрямі мають харак
тер загальних оглядів, і лише акад.
С. Смаль-Стоцький зробив глибшу
спробу виявлення громадського світо
гляду Шевченка.
Шевченко, як письменник, перед
усім — поет; прозові його твори, яка
б не була їх літературна вартість (а
ми її що далі, то більше починаємо
розуміти), мають другорядне в його
літературній спадщині значення. Дум
ки поета змісту політичного знайшли
свій вираз головно в його поезіях, у
формі поетичній. Ясно, що тут ми не
можемо шукати тої формальної точ-
ности, що в політичній програмі чи в
політичному трактаті. Поет мислить
і висловлює свої мислі образами, але
захований у тих поетичних образах
реальний зміст його політичного сві
тогляду стає для нас ясний, коли ми
ті поетичні образи розкриваємо. Зви
чайно поезія не є відповідною фор
мою для висловлювання політичних
думок; спроби вживати для цього по
етичної форми взагалі не можуть бу
ти вдатні і звичайно бувають лише
сухою, позбавленою поетичного зна
чення версифікацією. Треба бути ге-
ніяльним поетом, як Шевченко, щоб
надати високої поетичної вартости
творам, які трактують теми політич
ного змісту — в виразних, ясномов-
них, яскравих образах. Але, розкри
ваючи ідейний зміст таких поезій
Шевченка, ні на хвилину не треба
забувати, що висловлені в них дум
ки — одягнені в конкретні, плястичні
образи, що це вже — перли правдивої
поезії, і тому не можна вимагати від
них формальної точности політично
го трактату, — переклад самоцвітів
Шевченкової поезії на брукове камін
ня поточної мови справляє непоборні
труднощі.