У 50-РІЧЧЯ СМЕРТИ ШЕВЧЕНКА
(З пожовклих сторінок преси 1911 р.)
КИЇВ
Опріч величавої панахиди, плано
вано пошанувати пам' ять Т. Шевчен
ка урочистими зборами, з доповідя
ми, привітами та літературно-співочи
ми вечорами. Київський „Український
Клюб" мав урядити врочисте зібран
ня й артистичний концерт в оперово-
му театрі. Але програму свята так
поліція скоротила (до того ж заборо
нено було приїзд гостей з Галичини),
що довелося зовсім зректися святку
вання. В тому самому положенні опи
нилося Наукове Товариство ім. Т.
Шевченка. Тож відзначення 50-ліття
з днем смерти Т. Шевченка обмеже
не було лише урочистою панахидою
в Софійському соборі, в якій Кобзаря
України спом'янули, як „раба Божо
го Тараса".
Київська Міська Дума „відсвятку
вала" 50-ліття Т. Шевченка в той
спосіб, що відібрала те місце на Ми
хайлівській площі, де мав бути пос
тавлений його пам' ятник, а для па
м' ятника призначила інше місце, в
безмірно гіршому кутку на Карава-
ївській вулиці.
КАНІВ
На запрошення місцевих українців,
священик Преображенської церкви о.
Л. Опоков з усім причем відправив
панахиду на могилі Шевченка і ска
зав до присутніх шире слово про Коб
заря.
МОСКВА
Тут українська громада мала змо
гу гідно вшанувати свого генія. Від
булося урочисте засідання з рефе
ратами й відчитанням привітів. В
концерті взяли участь найвидатніші
оперові сили. З Києва запрошено М.
Лисенка й кращі сили з театру М.
Садовського. Привіт від киян виго
лосила письменниця Л. Яновська.
Настрій був урочистий. Велике вра
ження справило відчитання промо
ви П. Куліша, виголошеної під час
похорону Т. Шевченка. З доповідя
ми виступили пп. Де -ля Варт, Корш
і Новицький, перші два в російській
мові. На концерті М. Лисенко грав
свої композиції. Хор співав пісні до
слів Шевченка укладу Лисенка й
Подгорецького. Чарували присутніх
співи оперових співачок: Неждано-
вої і Єрмоленкової. Великий успіх
мав Д. Донцов та інші. В „Назар
Стодолі" грав М. Садовський. Велич
ний концерт, як і ціле свято, зорга
нізував Літературно-художний гур
ток. Святкування закінчилося гарно
урядженою Шевченківською вистав
кою. Жа ль було, що з Галичини не
могли приїхати милі гості — рідні
брати, яким московська влада не ви
дала віз.
ГАЛИЧИНА
В Галичині відбулося дуже багато
урочистих академій і концертів не
лише по містах, але й по селах. Па
м'ять Кобзаря вшанували кожне ук
раїнське товариство, кожний відділ
„Просвіти", „Січі" і „Сокола". Відбу
лися концерти в українських шко
лах. Дійсно, Галичина всенародно
вшанувала Кобзаря.
ПАРИЖ
Українська Громада урядила в сві
тлиці на Па-де-Луп великий святоч
ний вечір. Увесь прибуток призна
чено на пам' ятник Шевченкові у Ки
єві.
АМЕРИКА
Наші земляки, які подалися шука
ти щастя за океаном, дуже щиро зга
дали Батька Тараса. Всі чисельні то
вариства справили, як могли, свята
для вшанування Кобзаря. В Ню Иор-