місцевостях вимальовують затилля своїх хат в жовте із си
німи підводами. Також і наш найбільший поет Тарас Шев
ченко тими барвами змальовував в своїх творах українську
природу (позлотистий степ і сине небо, синє море з рудими
очеретами й скелями, жовті ниви й сині гори за Дніпром).
Бо й справді, коли літом вийдемо в поле і глянемо кругом
себе, чи не побачимо над собою голубого, синього, привіт
ного неба України і жовтої, аж золотистої, колостистої пше
ниці на наших полях.
Жовте й синє — це дві барви здавна улюблені україн
ським народом, обидві вони втримались на всіх українських
землях від Сяну до Дону, і тому вони гармонійно склада
ються на наш народній прапор.
ПЯТНУВАННЯ ЗАСУДЖЕНИХ .
Звичай понижуючого пятнування злочинців відомий був
у давну давнину. Злочинцям випалювали на вічну памятку
найчастіше на чолі ріжні алегоричні знаки або початкові
букви проступків, яких вони допускалися. Старинні народи
не все доволялися випалюванням на лиці поодиноких букв,
бо часом випалювали цілі слова або й речення. Так напр.
цісар Теофіль казав випалити на лиці двом проступним чен
цям пятно з 12 ямбових віршів і запустити чорнилом, щоби
кожний міг перечитати цю пересторогу. Филип, македон
ський король, приказав одному невдячному воякови випа
лити на чолі слова „інґратус госпес".
Цікаве, що при пятнуванні вживали часом степенування.
А саме в деяких європейських краях випалювали злодіям, що
грабилн по дорогах, при першому проступку пятно на лиці,
при другому в околиці вух, а при третьому на чолі. Москалі
карали першу крадіж тюрмою та різками, при другій відти
нали злодіям ніс і випалювали пятно на чолі, при третій кра-
діжі вішали на шибениці. В Китаю злодіїв за першу крадіж
бичували, за другу випалювали пятно на рамені, яке зачорню
вали для утревалення тушом, а за третю випалювали пятно
на чолі, за четверту бичували та приковували на галерах.
Проступники в Австрії за часів Марії Тереси діставали як
пятно на плечах витяг із своїх карних реєстрів. Випалене
пятно означало проступок і коронний край, в якому зло
чинця засуджено. Треба ще згадати, що пятнування скасу
вали в Китаю щойно в 1905 році.