НАШ П Р А П ОР
о
ОЖДИЙ нарід, кожда держава, а навіть і деякі
партії мають свої окремі відзнаки. Тими відзна
ками є прапори (стяги) осібних фарб та герби.
Наш нарід мав свої прапори ще тисяч років пе
ред нами. Як виглядали ті прапори в давнину, то можна
бачити по стародавніх образках, але яка була їх краска, то
годі про те довідатися, бо тоді люди не вміли ще відби
вати в книжках барвних (кольорових) образків. Не знати
також, чи на прапорах були які знаки або герби. Дехто ду
має, що в старому Київі за князівських часів таким знаком-
гербом був образ св. Арх. Михайла. Але то невірно, бо це
сталося значно пізніше — аж в козацьку добу нашої історії.
Зате знаємо, що на монетах Володимира Великого з одного
боку була витиснена подоба князя в імператорській короні,
а з другого боку був витиснений тризуб. Цей тризуб і був
гербом Володимира Великого, а через те й старо-української
київської держави. І звідси то пішло, що з воскресенням
української державности Центральна Рада в Києві постано
вила привернути нашій державі старий державний знак —
тризуб. З XIII. ст., з часів галкцько-волинської держави, коли
Київ був в упадку, відомий нам знак лева, що драпається
на скелю. Цей знак був довго захований у нас, в Галичині,
як національний український герб. При воскресенню галиць
ко-української державности Українська Національна Рада у
Львові ухвалила в листопаді 1918 р. привернути і старий
державний герб. Та постанова з 13 листопада 1918 р. зву
чить: „Гербом Західно-Української Народньої Республіки є
золотий лев на синім полі, обернений у свою праву сторону".
Та після того, як Західно-Українська Народня Республіка
увійшла в ближчі взаємини з Українською Народньою Ре
спублікою, себ-то з Великою Україною, відповідно прино-
ровлено й державний знак — так, що тепер державний герб
Зах.-Укр. Народньої Республіки представляє тризуб, в се
редині котрого знаходиться лев, що спинається на скелю.
Історично усталено, що гербом Київщини, а одночасно й ко
зацьким знаком, був образ св. Михайла. Запорожці мали іще