— 58
СТАРІСТЬ І СТАРІННЯ
о
Якого віку може дожити чоловік. — Відмолоджування.
— Як стати молодим?
Уже славний староримський бесідник і політик адво
кат
Ціцеро
(родився 106. перед Христом, вбитий в 43 році
перед Христом) у книжці „Де сснектуте" („Про старість")
каже таке: „Поправді старі люди мусять бути щасливі, бо
вони осягли те ,за чим тужить увесь світ, вони стали ста
рими". Це, поправді, адвокатська крючка, бож чоловік не
хоче постарітися, лише дожити поважного віку. Хоче довго
го шляху, одначе не хоче мети.
Недавно видав книжку француський столітній лікар д-р
А. Ґеніо на повишу тему. Ккижка має заголовок „Штука,
як дожити сто літ". Подає там ріжні вказівки. Досі вчені
подавали як найвищий вік чоловіка 150 літ. Учений Біффон
твердить, що життя ссавців (а до них, щоправда належить
і чоловік) треває 6 -7 разів стільки, що час розвитку. Чоло
вік розвивається розмірно довго, менше-більше до 24-го ро
ку життя, отже з того виходило би, що може жити 140 -150
літ. Інакше воно виглядатиме, коли чоловіка вважатимемо
не „сотворінням піль і лісів", лише сотворінням, що жиє біль
ше штучним, ніж природним життям. Учені доказали, що
можна відмолодити чоловіка (Штайнах, Воронов) защеплю
-
ючи йому гормони звірят (малп). Та це ще не зовсім випро-
бований експеримент.
Ріжні люди старіються в ріжному часі. На старіння
найбільше впливає звання (рід праці), підсоння, відживлю-
вання, душевні переживання, родинне життя. Старіється чо
ловік також дуже скоро, коли його праця дуже відпові
дальна, коли працює з поспіхом. Самособою, що дуже
прискорює старіння - - нужда.
Хто не може й не хоче піддаватися новітнім відмоло
джуючим операціям, добре зробить, коли житиме пляново
й доцільно та тимсамими віддалить від себе наближування
старіння й ознаки старіння. Самособою звання, а ще більше
спосіб виконування звання, не все можемо змінити по своїй
волі. А всеж повинні ми старатися, щоби якнайменше вхо
дити в конфлікт із пр
ріння, себто з нашим