ВІК ГОСПОДАРК И ЕНЕРГІ Ї
о
ЖЕ може від яких пятьдесять літ звикли людя го
ворити про теперішні часи як про вік господарки
енергії, себто часи, коли людина зуміла вжити на
свою користь величезні природні сили.
Для ближчого вияснення цього поняття треба під-
черкнути дві, від себе дещо незалежні справи: з одного бо
ку, розмір переміни, які принесла зі собою епоха госпо
дарки енергії, а з другого боку, переміни, яким ця нова епо
ха постійно підлягає.
Возьмім наперед першу справу. Щоби не заходити в
тяжкі статистичні обрахунки, скажемо коротко, що за док
ладними інжинірськими обчисленнями машини, яких ужи
вається в Америці, зуживають пересічно по ЗО коней сили
на кождого робітника. Коли взяти під увагу, що сила коня
в десятеро більша від сили людини, то дістанемо, що пе
ресічний робітник в Америці послуговується силою, 300
разів більше від своєї. Іншими словами, якби в Америці
не стало машини, то треба би тут мати десять міліярдів ра
бів, щоби виробити те все добро, котре тепер робітники ви
робляють при помочі машини. Це дає нам поняття про ва
гу енергії машини в сучасній господарці.
Возьмім тепер під увагу другу справу. Коли поглянути
на минулих 50 літ, можна назагал сказати, що відколи лю
ди почали робити преріжні винаходи, які збільшували сто
ячу до розпорядимости силу, люди дивилися лишень за
тим, щоби цю силу збільшувати, а не дивилися багато за
тим, з яких жерел має це збільшення приходити. Іншими
словами можна сказати, люди думали тільки про сучасність,
а не думали про будучність. Вони поводилися так, гейби
енергія в світі була невичерпана, необмежена.
Коло три четверті части енергії, яку нині вживається,
походять з вугілля й нафти. Скількість уживаної енергії в
світі щораз більше зростає. Та за час одного покоління,
як обчисляють, припаси нафти вичерпаються. Вугілля ви-
старчить на довше, але добування його й перевіз будуть
ставати що раз трудніші: треба буде добувати його зі що
раз більшої глибини
користовувати щораз