КАЛЄНДАР В ДАВНИНУ.
Календарі стали вперше появляти
ся з давну давнину. Вже старинні
Греки видавали книжки, в яких
були подані: час ріжних явищ
астрономічних, розділ державних по
дій у році, а крім того всякі повча
ючі й розвеселюючі відомости. Мали
календарі також старинні Китайці,
Гіндуси, Жиди й Єгиптяни. Від
єгипетського слова „альменіхіяка",
вживаного на означеннє календаря,
мало піти арабське слово „альманах",
яке і; досі вживається в англійській
мові на означеннє календаря (а в на
шій мові на означеннє літературного
збірника). Наше слово „календар"
походить від римського слова „калєн-
де", що значило перший день місяця.
Відомо, давні календарі виглядали
інакше, як вони виглядають нині. До
появи друкарської штуки календарі
були писані чи мальовані. Через те
вони й були вживані тільки богати-
ми людьми або інституціями. Аж з
придуманнєм і поширеннєм друкар
ської штуки стали календарі улюбле
ною формою популярної книжки.
Першим таким друкованим календарем
в Европі був славний календар астро
нома Пубаха, що вийшов з друку десь
між роком 1450. а 1461. його скоро
притьмив календар його ученика Ре-
ііомонтана, котрий видав обширний
календар при допомозі угорського ко
роля Матія Корвіна. Великою славою
тішився календар Нострадама. Автор
календаря припадково
виворожив
смерть французького короля Генрика
Другого, і се було основою широкої
слави сих календарів. Француський
король Генрик Третий не злюбив сі
ворожби й заборонив їх у календарях
помішувати.
Церковна влада теж не все була
вдоволена з відомостий, що появля-
>
лнся в калєндарах, і тому церква при-
казала, щоби кождий календар мав
І початку дозволу від єпископа діе-
; цезії, в котрій календар вийшов з
і друку.
Не дивлячися на ріжні політичні й
церковні обмеження, серед неосвіче-
них верств населення ширилися ріжні
І календарі, головно ті, що мали в собі
ріжні ворожби й пророцтва. Славний
був у свій час „альманах лієжський",
| котрий при помочи образків, зрозу-
| мілих навіть для неграмотних, пока-
і зував, коли приймати якусь медици-і
| ну, коли стригти волося, а коли пу
скати кров. В Англії ширився "Poor
Robin's Almanac", про котрий сказав
| один письменник, що тяжко найти
\
другу книжку, яка в такий малий об-
єм зібралаби так богато глупоти,
безпуття й шахрайства. Се й спонука
ло англійських освітних діячів на по
чатку минувшого століття почати ви-
< давати альманахи для поширення здо-
( рової й пожитичної науки.
j
В Америці календарів надуживали
часто продавці патентованих меди-
| цин. Вони видавали календарі даром,
] сподіючися, очевидно, відбити собі
| видатки видавання таких календарів
і на наївних покупцях своїх ліків. Че-
| рез сей звичай видавництво календа
рів в Америці не розвинулося; на-
I віть серед іміґрантських ґруп се по-
I ширило думку, що календар буцімто
і можна видати даром.
|
Перші українські календарі в Аме
риці став видавати Український (тоді
ще Руський) Народний Союз. Він ви-
{
давав такі календарі кождого року
) свого істновання, стараючися перемі-
і
нити календар на средство поширен-
j ня просвіти серед української іміґра-
| ції в Америці.