РОЗВИТОК АМЕРИКАНСЬКОЇ ГАЗЕТИ.
З
приводу ювилею двох нюйорських дневників.
В 1926 році в Ню йорку обходили
дві газети свої ювилсї; вечірній диев-
ник Івнинґ Повст 125-літні роковини
свого істповання, і ранішній дневник
Тайме 75- літні роковини.
Із сеї нагоди оба дневники прига
дали читачам давні часи, коли сі га
зети зачали виходити, та порівнали їх
з теперішніми.
Часопись Івнинґ Повст зачала ви
ходити в 1801 році. Се було ледви 12
літ від вибору першого президента
молодої републики Злучених Держав
і тільки 2 роки по смерди Вашингтона.
В 1801 році Ню йорк вже мав
60,000 населення, а тепер має якраз 100
разів більше. Се сталось за 125 літ.
Тодішні Нюйорчани вважались по
ступовими з уваги на постанову стейту
з 1799 року, яка признавала вільність
новонародженим дітям Ніґрів, тільки
їх батьків оставляла невільниками.
Одначе ще Европейців ставили
виспіє. Ноприклад в театрі була па
лись, якою управа просила гостий,
щоб не курили циґар в театрі, бо не
безпечно і європейські подорожні смі
ються з Американців. ::;о в них циві
лізація так низько стоїть. Слід зазна
чити, що вистави зачинались о 6-ій
годині вечір і публика о 9-ій годині
ішла спати.
Газета Івнинґ Повст виходила що
дня на 4 маленьких сторінках. Скла
дачі набирали черенки ручно і один
хлопець друкував газету на ручній
пресі. Все те забирало цілий день,
щоби зладити ґазетку для 600 перед
платників.
Дневник Тайме зачав виходити 50
літ пізнійше, значить, вже в ліпших
часах.
Се було в 1851 році, за президента
Филмора. Америка вже була виросла
більша щодо населення і простору, а
також і Ню йорк. Улиці міста були
виложені звичайним каміннєм. По них
не ходили ще трамваї; не гонила маса
автомобілів; не було ні телєґрафів, ні
телефонів, ані ясного електричного
світла. Тільки люди ходили пішки або
їздили возами, які тягнули коні. Усе
діялось поволійше і поступ ішов по-
ЕОЛІЙШЄ.
Часопись Тайме вже виходила на
8 сторінок і друкувалася в кількох ти
сячах примірників. Складачі набирали
склад ручно і ще спершу друковано
Газету на ручній пресі. Але за кілька
літ число передплатників Таймса дій
шло до 20,000 і тоді вже видавці за
вели у себе кілька парових прес.
Якже тепер все змінилось!
Майже від 40 літ вже в Таймсі скла
дачі не набирають черенок руками.
Вже складають на лайнотайпах Мер-
ґенталєра (ся машина се немовби по-
меньшена фабрика, яка відразу від
ливає черенки цілими рядками). Сей
спосіб складання прискорив роботу
вдесятеро і зменьшив удесятеро число
складачів. Тайме обчислює, що ручний
складач найбільше міг зложити на го
дину 1,000 емсів (набір розміру 1,000
букв), а тепер може дійти у наби
ранню на лайнотайпі і до 10,000 емсів
на годину. В 1851 році працювало
в Таймсі 40 складачів, а тепер 330,
одначе на старий спосіб треба було-б
3,300.