ОБЄЛНАННЄ УКРАЇНСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЇ) В АМЕРИЦІ.
Чи се не гарна проява, коли всі
сини одного і тогосамого народу
стремлять до одної ціли? Чи се не по
ступ, коли вони ідуть до мети спіль
ними силами? Чи се не радість нашо
му серцю, коли бачимо наш нарід об-
єднаний під одним прапором?
А се хотіли осягнути наші народні
організації, коли закладали перед чо
тирма роками Обєднаннє Українських
Організацій в Америці. Коли будували
для себе одну спільну громадянську
репрезентацію, якій поставили за ціль:
Обороняти державну самостійність
українських земель; зєдинити ті землі
в одноцільну українську народоправну
державу; а кромі того змагати до най-
висшого морального і матеріяльного
розвитку Українців у Злучених Держа
вах.
І чи може знайтись людина, яка мо
же закинути щонебудь тій високій ці
ли, що присвічує Обєднанню; яка мо
же не радіти з того, що американські
Українці для сеї ціли обєднались?
А прецінь ще богато між нами та
ких, що не доцінюють ваги того так
великого діла; які ставляться до акції
Обєднання байдуже, або й ворожо. І
не здають собі навіть справи, кому во
ни тим поступованнєм шкодять. Вони
хочуть, щоб американська еміграція
була надалі політично безвиразною;
щоб усякі авантурники мали серед ха
осу та неладу добре поле для своєї ру
їнницької роботи; щоби знищений
рідний край був дорешти позбавлений
ще й тих окрушин, що то спадають зі
стола американських Українців.
Обєднаннє веде свою роботу вже
так солідно, що не можна проти нього
агітувати в той спосіб, що воно роз
трачує народній гріш. Просто неми
слиме вести сю роботу дешевше як її
веде Обєднаннє. Про те може переко
натись кождий, хто читає щомісячні
точні фінансові звіти Обєднання. З
Обєднаннєм можна тепер тільки вкупі
бути.
Воно тішиться в старому краю най-
висшим признаннєм. Головна допомо
га з Америки йде до краю через Обєд
наннє. Все те, що іде поза Обєднаннєм,
є мінімальне. Річ ясна, що требаб ті
шитись, якби американські Українці,
особливо ті, що критикують Обєднан
нє і його не підпирають, збирали на
край поза Обєднаннєм хоч тесаме що
Обєднаннє або вдвоє чи втроє біль
ше. Та, на жаль, справа мається інак
ше. Краєві звіти виказують наглядно,
що головна допомога приходить від
Обєднання, а все проче зникаючо ма
ле.
Ідея Обєднання добра і вона пово
лі але твердо вкорінюється в нашому
громадянстві. Можна се заключати по
добровільних жертвах. В першому ро
ці свого істновання зібрало Обєднан
нє на край $12,441.60; в другому $18,-
320.84, а в третьому $19,679.23. Зна
чить, ми ідемо вперед, хотяй часи важ
кі; хоч у нас розбиттє; хоч велика ча
стина нашого загалу зневірена. Се гар
на проява, яка каже нам леліяти гарні
надії набудуче.
Яку користь має край з Обєднання,
можна пізнати по жертвах, що їх виси
лає Обєднаннє. Не можна їх всіх пе-
речислювати, але подамо тільки деякі
для орієнтації.
За найважнійшу справу вважало
Обєднаннє допомогу Рідній Школі, я-
ка одержала від Обєднання за час йо-