БУДІВЕЛЬНА КООПЕРАЦІЯ,
тШсП
Українці в старім краю знають
кілька родів кооперації. Вони закла
дали там коперативні крамниці, в ко-
крих уділовці діставали лишень про
центи від своїх уділів, а зиски верта
лися в руки покупців відповідно до
скількости закуплених товарів, згідно
зі засадою кооперації, що товари по
винні продаватися по ціні кошту. Во
ни там організували кооперативні
кружки для закупна рільничого на-
ряддя. Вони збували худобу й свині
кооперативним способом. Вони ор
ганізували кооперативні молочарські
спілки, котрі вирабляли сир і масло.
Вони знали там кооперативне това
риство для обезпечення від повени
й огню. Отеє були сі форми коопе
ративної організації, які підходили
до потреб і знання українського се-
\
лянина й міщанина в старому краю.
Українські іміґранти в Америці, як
і іміґранти других народів, пробу- s
вали пересаджувати на американ
ський ґрунт ті форми коперації, які
вони знають зі старого краю. Скоро
однак переконалися, що американ
ський ґрунт не підходить під такі ор
ганізації, які вдаються гарно в старім
краю. Приглянувшися до життя дру
гих іміґрантських ґруп, вони поба
чили, що й серед них не вдаються сі
відомі форми кооперації та що вони
заводять у себе другі форми, в ста
рім краю мало відомі, або й зовсім
невідомі. Рівночасно вони побачили,
що кожда просто іміґранська ґрупа
плекає з великим успіхом другі роди
кооперації, гейби спеціяльно амери
канські.
Є два роди сих нібито спеціяль-
них американських кооперацій. Один
рід се запомогові організації, при по
мочи котрих члени обезпечують себе
на случай каліцтва або недуги, або
смерти своєї дитини, а свої діти й
жінки на случай своєї смерти. Україн
ці осягнули на сьому поли поважні
здобутки, а найкращою організацією
їх на сьому полі є Український На
родний Союз.
Другий рід спеціяльно американ
ської коперативної організації се так
звані будівельні кооперативи. Укра
їнська нація вже знає подекуди сі
організації; є українські будівельні ко
оперативи в Джерзі Ситі, Ню Джерзі
в Нюарку, Ню Джерзі, в Клівленді
Огайо, в Шикаґо, Илинойс, і т. д.
Як американські будівельні коопера
тиви, так і українські носять всякі
назви; одні називаються будівель
ними товариствами, другі будівель
но-позичковими; ще инчі щадничі й
позичкові
товариства;
товариства
взаїмного кредиту; і таке инче.
Не ріжняться українські будівельні
кооперативи від американських та
кож своєю організацією- Се просто
американські форми, переняті укра-