СПОГАДИ ПРО ПОЧАТКИ ЗЕЛІЗНИЦІ.
В звязи з столітнім ювілеєм ство
рення першої залізниці на шляху
Стоктон-Дарлінґтон в Англії, який
приходився в вересні м. p., часописи
приносять ріжні спогади. В Німеччині
перший залізничий шлях отворено в
1835 році. Там заки це можна було
зробити, мусіли побороти найне-
імовірнійші труднощі. Нині можна з
цього сміятися, тоді числилися з про
тивниками залізниці зовсім поважно.
Баварська медична колегія, приміром,
заявила, що їзду залізницею слід за
боронити. Ці „світочі" науки вірили,
що скора їзда спричинить у подорож-
них занедужання мозку. (В ореченню
їх є навіть слово „рішучо"—такі пев
ні були вони про непомильність сво
го погляду!). Вже навіть як дивитися
на спішучий поїзд, можна збожево
літи з цього, сказано дальше в оре
ченню. Тому по обох боках залізничо-
го шляху слід побудувати паркан із
високих дощок. Саксонські лікарі ма
ли інші побоювання. Як прийшлося
через тунель, перестерігали вони пе
ред цим. Казали, що наслідком нечай-
ної зміни тиснення воздуха старші лю
де дуже легко можуть згинути наслід
ком апоплексії.
Національні економисти відносили
ся таксамо вороже до залізничних
проектів. Як залізничий агітатор Фрід-
рих Ліст, просив попертя у найслав-
нійшого тоді ляйпціґського національ
ного економіста проф. ГІеліца той від
повів: „Будувати залізниці не є ані по
житочно ані потрібно. Таж годі знати,
в якому напрямі в будучині йтиме
торговельний рух!"' Ще 1841 року в
наукових часописях поборювали за
лізницю рішуче. Так прим. „Німець
кий Квартальний' писав, що повіль
ність зовсім не шкодить промислови,
та що і скорість транспорту людей не
входить тут у рахунок, бо справи які
не дадуться полагодити писемно, зви
чайно не потребують поспіху.
Завзятими противниками залізниць
були теж люде, які бачили що вона є
їх конкуренцією. В Гамбурзі були про
ти будови залізниці, бо боялися, що
наслідком того зменьшиться плавба
на ріці Ельбі та зубожіють корабель
ники. Взагалі противилися залізниці
підприємці фрахтових возів, ковалі,
власники гостинниць. Думали, що за
лізниця принесе з собою подорожіння
товарів. Важною причиною ворогуван
ня їх було, що на будуче не оплачу
ватиметься будова звичайних доріг.
Всі ці причини разом ставили непо-
боримі труднищі. леше енергії пе
редбачуючих людей завдячується, що
будова залізниці все таки почалася
Але всі початки не вдалися. Коли
вкінці 1830 року побудували першу
пруську залізницю між Штелє і Фог-
вінкель, як мали вже залізничі вози
й хотіли зачати залізничий рух —то
ді заборонено користуватися силою
.пари. Не лишалося ніщо інше, як до
залізничого поїзду запрягати коні.
А все таки залізниця поборола всі
труднощі й завоювала весь світ.