НАША РІДНА МОВА.
секосао
1. Простір української
мови.
устах майже 40 шлюпів
люднії гомонить наша у-
країнська мова. Україн
ський нарід стоїть що
до числа на семім мі-
сци -поміж європейськими народами, а
поміж славяиськими народами займає
друге місце ио Москалях. Збитою масою
заселює наш нарід цілу східну Галичи
ну, полудневу підгірську частину захід
ної Галичини, північну та західну части
ну Буковини й північно-східну частину
Угорщини. Але головна сила україн
ського народу, бо цілих девять десятих
живе в російській державі. Там займають
Українці отеї ґубернії (одйа ґубернїя ве
лика меньше-більше як ціла Галичина):
полтавську, чернігівську, харківську, ка
теринославську, київську, херсонську,
подільську й волинську, більшу частину
так званої кубанської области та частину
таврійської, воронїжської, минської.
гродненської, еїдлецької і люблинської
ґубернії. До вичислених земель треба до
дати меньші і більші, рідше й густїйше
заселені Українцями оселї в Австро-У
горщині (Воснї, Славонїї) й європей
ській тай азийській Росиї, Румунії, Ту
реччині', північно-американських Злу
чених Державах, Канаді і Бразилії.
Всіх Українців вдвоє більше ніж По
ляків, звиїп в четверо більше ніж Чехів,
в семеро більше ніж Болгар, а в осмеро
більше ніж Сербів (без Хорватів). Не
тільки майже вдвоє численнїйші від нас
Москалї, але й значно меньші народи
від нашого, як болгарський і сербський
нарід, мають власні держави.
Простір який займає наш нарід в Ав-
стро-Угорщинї, виносить 72.000 квадра
тових кільометрів, а в Росії 7&0.000 ква
дратових кільометрів. Разом займає у-
країнський нарід 850.000 квадратових
кільометрів. простору, значить, девять
разів більше, ніж ціла Галичина. Про
стір української землі більший від про
стору цілої Австро-Угорщини о 180.000
квадратових кільометрів, а о -100.000
квадратових кільометрів від простору ці
лої Німеччини. На жаль, хоч так дуже
численний український нарід і такі ши
рочезні простори заселює, не має він ни-
нї власної держави, иї навіть не здобув
собі такого становища та впливу в дер
жавах, в яких живе, як здобули собі два
рази меньше численні Поляки та звиш у
четверо меньший від нашого чеський на
рід.
2. Наша мова давна. Сього одинокого
скарбу не мали сили забрати нам
вороги.
І ми мали колись протягом більше
нїж пятьсот літ власну державу. Почат-
ки нашої державної орґанїзациї сягають
ще девятого віку. Але в порівнаню з пе
чатками колишної нашої держави укра
їнська мова далеко старша.
Княжі межиусобицї довели до упад
ку українську державу. В першій поло
вині' ХІТ віку увійшла галицька Україна
в склад Польщі, а в 12-ій половині того
столїтя прилучено київську Україну до
литовської держави, яку також пізнїйше
підбила Польща. Протягом многовіково-
го історичного лихолїтя: татарського, ту
рецького, польського і московського за
трачував наш нарід поволи все те, що
складаєть ся разом на національне до
бро. Звичаї й обичаї переживали ся або
підпадали сильним чужим впливам. Иа
місце богатств наступили чорного хмарою
нужда, злиднї, недостаток. Лютий ворог
загарбав українську землю, а її д'їтий, ко-
лишних вільних горожан, зробив пан
ськими підданими та наємииками. На тім
не перестали сильні переможці'. Пова
жили ся навіть заглянути в душу того»