П А Н І С Л У Г А - П ІС Л Я А М Е Р И К А Н С Ь К О Г О П Р А В А .
(Master and servant).
Хто е слугою?
Слугою („сервент” ) е той, хто спов
няє особисті прислуги для другої особи
звичайно за відплатою („консидерей-
шен” ). Се слово відносить ся не лише до
домашної служби, але також до бюро-
вих робітників („клеркс” ) і т. п.
Як треба робити службовий контракт?
Як хто наймаеть ся на службу на
час не довший ніж один рік, тодї служ
бовий контракт може бути зроблений
устно. Але як хто наймаеть ся на час
довший нїж рік, то повинен зробити кон
тракт на письмі.
Обовязки службодавця.
Службодавець (емплоер” , „местер” )
обовязаний достарчити слузї начине і
машини. Як службодавець виставляє
робітника на небезпеку від машинериї,
а не пояснить йому, яка небезпека йому
грозить, то він (службодавець) відпові
дає за се й обовязаний винагородити
заподіяну шкоду.
Службодавець повинен займати у се
бе відповідних робітників. Як він дер
жить сьвідомо недбалого робітника, то
він (службодавець) відповідає за вся
ку шкоду, яку такий невідповідний ро
бітник заподіє другим робітникам або
постороиним особам.
Відповідальність службодавця за вчин
ки слуги.
Службодавець відповідає за всї вчин
ки слуги, спричинюючі шкоду другим
особам, але під услівєм, що слуга до
пустив ся сього вчинку в часі, коли
він сповняв свою службу. Так наприк
лад зелїзнича компанія відповідає За
недбальство кондукторів і других своїх
робітників, як того недбальства допу
стили ся вони в часі служби і воно спри
чинило шкоду пасажирам. Зате службо
давець не відподає за се, коли його слу
га поза своєю службою заподїе комусь
шкоду.
Відповідальність службодавця за шкоди,
заподіяні одним його слугою другому
слузї.
G се нічим неоправданий припис а-
мериканського закона, що службодавець
не відповідає за шкоди, спричинені йо
го слузї другим його слугою. Коли на
приклад кінь, полишений з возом на у-
лици в часї, як слуга понїс товари до
якого дому, вдарить прохожого, то
за
таку неувагу слуги відповідає його служ
бодавець так як за власну. Але як би
припадково кінь вдарив переходячого
дорогою другою слугу тогосамого служ
бодавця, то службодавець за се не від
повідає. Пошкодований міг би пози
вати лише слугу, а не пана! Суперін-
тендентів, менеджерів, наглядачів не у-
важаеть ся за спів-слуг і пан відпо
відає за всяку шкоду, заподіяну через
їх недбальство своїм слугам.
Контрактора не вважає ся за спів-
слугу анї за наглядача, але за робото
давця, як .він провадить роботу само
стійно.
Заплата („вейджес” ).
Слуга обовязаний сповняти службу
вірно і пильно через цілий час, на який
наняв ся. Як він не сповняє своєї служ
би як слід, то не має права до заплати,
анї до частини заплати. Як він покидав
службу без причини перед часом, на я-
кий наняв ся, то не буде міг випроцесува
ти нічого. Як службодавець перед часом
відправить його за нечесність, нездар-
ність або за зле поведене, то він (служ
бодавець) не обовязаний давати слу
зї ніякої заплати.
Як контракт був на місяці і запла
та мала бути плачена що місяця, то
тодї слуга, покидаючий службу або від