Л. ҐЕ Р УС
- 1G6 —
Виступ козаків урунського полка в р. 1905
проте царського уряд;
Скрізь по Росії і за кордоном склалась мова про козаків,
що
вони найбільше божевільний та дикий народ в сьвітї. Коли нераз
потрібно було вразити поліцію, або яку другу силу, котру уряди
в ріжних державах насилають на робочий люд, нераз пишуть в по-
закордонних часописях: „Поліція поступала як ті козаки в Росії?*
І нїгде правди д іти : за послїдні роки, коли народ в Росії став бу
ритись проти царського уряду, козаки забули про славу своїх
предків, котрі боролись колись за народню свободу, потомки слав
них запорожців стали попихачами царського уряду, його хлопа
ми, в борбі з порушеним за „свободу та землю народом.” Не один
чоловік витерпів від нагайки другого, не одна душа пійшла на
той сьвіт від прохолоди иньших, не одна дівчина, або молодиця
згадувала з жахом про те, як знасилювали та глузували над ними.
Богато шкоди наробили всему руському народови, його борбі за
кращу долю сини колишних запорожців та потомки Тихого Дону.
Урядники та духовеньство так привязали народ своїми про
повідями, та присягою до царського трону, що вони вірили, що*
роблять сьвяте діло, розстрілюючи тих, котрі були проти царсько
го уряду, хто виступав проти народнього гнету, хто заступавсь за
народну свободу. Еорба ся з народом з кождою хвилею розкри
вала їм очи, з кождим днем повставали нові жертви в людях, і сі
приносили вони в угоду царському трону, та земельним дукам.
Козакам все більше і більше виявлялось, що їхня служба, котру
вони прозивали царською службою, погана служба, що вони че
рез ню, ставали ворогами народа. їх розум, та серце стали все
більше прихилятись до народа, до його тяжкої нужди. Козаки
більше стали хилитись до народної революції і помагати народ
ним справам. Перестають знущатись козаки над народом — по-
пирають їх сторону. І так в початках революції вони, коли при
були у яке село, де були перепалки мужиків з дуками, так зараз;
по наказу урядників, брались карати мужиків, перед дуками.
Відтак сталось інакше, бо коли урядник прикаже карати се
лян, тодї козаки йому відповідають: „Ми також люди хрещені й не
можемо бути катами тих, котрі добивають ся за правду.” Бувало'
й так: стоять козаки постом в якому небудь обнищеному селі,,
д-е половина поселенців не має ніякої худоби. Приходить весна~